”Med digitala läromedel har jag allt på samma plats”

Läs om hur Roland Johansson arbetar med digitala läromedel

”Interaktiva digitala läromedel uppmuntrar till problemlösning på ett nytt sätt”, säger gymnasieläraren Roland Johansson.

Att ta steget från den fysiska boken till helt digitala läromedel var naturligt för gymnasieläraren Roland Johansson. Nu har han allt kursinnehåll samlat på ett ställe och interaktiva övningar har blivit ett stående inslag i undervisningen.

Det vanliga, icke-digitala skrivbordet inne i lärarrummet dignar fortfarande av böcker och papper, men hos gymnasieläraren Roland Johansson på Katedralskolan i Lund sker undervisningen numera uteslutande med digitala läromedel. Han har kört kurser i fysik med hjälp av NE:s digitala läromedel Fysik 1 med sina elever och de är sugna på att fortsätta med Fysik 2 som färdigställs under vårterminen 2017.

– Jag funderar ständigt på hur jag kan göra saker och ting mer begripliga för eleverna. Under mina år som lärare har det talats om många olika revolutioner i undervisningen, men det låter alltid mer dramatiskt än vad det blir. Skillnaden med övergången till digitala läromedel är att man får helt nya möjligheter att undervisa med hjälp av interaktivt innehåll, berättar han.

Eleverna positiva till digitala läromedel

Roland Johansson var först ut på sin arbetsplats att börja använda digitala läromedel. Alla lärare har inte bytt än – en del befinner sig någonstans mitt emellan, i övergången från den tryckta boken till den digitala kursen. Eleverna har dock snabbt omfamnat det nya sättet att jobba. Enligt Roland görs det mesta i deras vardag redan via olika skärmar.

– Bland lärare kan det finnas ett initialt motstånd mot att bli helt digital. Man är van vid att jobba med den tryckta boken. Men för mig har det gått väldigt smidigt och jag är otroligt entusiastisk. De digitala läromedlen öppnar nya möjligheter i klassrummet samtidigt som innehållet är bekvämt att jobba med för eleverna. De är uppvuxna i en mer digitaliserad värld – datorerna växer nästan ut ur fingrarna på dem.

Mindre administration och friare kursupplägg

Med NE:s digitala läromedel har Roland fått bättre översikt över sitt undervisningsmaterial. Genom en drag and drop-funktion lägger han själv till eller tar bort olika kursmoment i de digitala menyer som motsvarar den fysiska bokens kapitel. På så vis anpassar han kursupplägget utan att frångå kursplanen, och eleverna behöver inte hoppa över några kapitel i den fysiska boken. Det minskar risken för förvirring.

– Framför allt har jag allting samlat på samma plats, vilket gör att jag slipper hålla reda på separata övningar eller plocka fram länkar som kanske inte längre fungerar. Alla övningar, laborationer, interaktiva uppgifter och videoklipp ligger i kursen. När jag loggar in vet tjänsten vilka elever som hör till vilken kurs och vem som ska få tillgång till vad.

– För de elever som missat en lektion eller behöver längre tid på sig finns möjlighet att gå igenom samma avsnitt hemifrån så många gånger de behöver. När de kontrollerar svaren på sina övningar klickar de antingen i ”Svar” och får veta om de gjort rätt eller fel, eller ”Lösning” som visar alla steg i uträkningen. Det uppmuntrar till problemlösning på ett nytt sätt.

Dialogen med eleverna viktigast

Om Roland fick önska hade ännu mer kommunikation skett genom de digitala kurserna i framtiden. Samtidigt tror han inte att klassrummet kommer bli helt virtuellt, med undervisning enbart på distans via digitala plattformar. Det ligger för långt ifrån pedagogikens kärna.

– Det viktiga är fortfarande interaktionen som uppstår mellan lärare och elev i klassrummet. Det är i dialogen som förståelsen sker. Med digitala läromedel har vi kvar detta samtidigt som vi tar ett stort steg framåt med läromedlen.

Läs mer

Du kanske också vill läsa Författarporträtt: Ämnesexperten Viktor Aldrin om respekt och igenkänning i nytt läromedel i religionskunskap.

Läs mer om hur du kommer igång med digitala läromedel eller se våra digitala kurser för Grundskola 4–6, Grundskola 7–9 eller Gymnasieskola.

Ta del av mer intressant läsning om framtidens undervisning – följ NE på Facebook.

Köp eller prova på

Vill du köpa eller prova läromedlet i Fysik för gymnasiet? Kontakta oss: