Indiens medielandskap har förändrats i snabb takt sedan år 2000. Avreglering av radio- och TV-monopolen, ny teknik inom

(18 av 127 ord)
Vill du få tillgång till hela artikeln?

Internet och mobiltelefoni

Det som driver internetutvecklingen i Indien är framför allt försäljningen av smartmobiler och abonnemang på mobilt

(16 av 109 ord)

Radio och TV

De första radiosändningarna började 1927 och TV-sändningar inleddes 1959. Fram till år 2000 var TV och radio statskontrollerade.

(18 av 123 ord)

Dagspress och magasin

Indien är det land i världen där flest dagstidning trycks varje dag. Det finns drygt 4 000 dagstidningar och hindi är det vanligaste tidningsspråket, men flera av de största dagstidningarna ges ut på engelska

(34 av 231 ord)

Medverkande

  • Jonas Gruvö
Källangivelse
Nationalencyklopedin, Massmedier. http://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/lång/indien/massmedier