Det norska medielandskapet har förändrats i allt snabbare takt sedan början

(11 av 65 ord)
Vill du få tillgång till hela artikeln?

Internet och mobiltelefoni

Nästan vartenda hushåll har tillgång till internet. I takt med att

(11 av 62 ord)

TV och radio

Norge har cirka 20 rikstäckande TV-kanaler, varav de tre största är statsägda och finansierade via skattsedeln: NRK1, 2 och 3. De övriga är reklam- och/eller betalkanaler och ägs antingen av Egmont, tyska

(32 av 228 ord)

Dagstidningar

Norge ligger i världstoppen när det gäller tidningsläsning. Det finns 228 dagstidningar varav 74 är flerdagarstidningar och resten fådagarstidningar med 1–3 nummer per vecka.

De första nyhetsinriktade tidningarna kom i början av 1800-talet. Morgenbladet, grundat i Kristiania 1819 och med sin storhetstid i slutet av 1800-talet, var den första dagliga. Under perioden 1860–90 startades särskilt många tidningar.

(57 av 407 ord)

Veckopress och magasin

Den norska vecko- och magasinspressen domineras av tre förlag. Störst är Egmont, med Norges största

(15 av 105 ord)

Medverkande

  • Jonas Gruvö
  • Karl Erik Gustafsson
Källangivelse
Nationalencyklopedin, Massmedier. http://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/lång/norge/massmedier