västernfilm, västern, western, filmgenre som utvecklats ur historien, berättelserna och legenderna

(11 av 73 ord)
Vill du få tillgång till hela artikeln?

Den tidiga västernfilmen

Åren 1910–60 hörde en fjärdedel av alla amerikanska spelfilmer till västerngenren. Edwin S. Porters ”Den stora tågplundringen” (1903) utmärkte sig inte bara för sitt bruk av parallellklippning och närbilden utan var också först om att presentera sådana stående inslag i västernfilmen som sexskjutaren, tågrånet och

(45 av 316 ord)

Västernfilmens guldålder

Västernfilmens guldålder kan placeras mellan 1948, det kalla krigets början, och Vietnamkrigets avslutningsskede med början 1973, dvs. ett kvartssekel då det rådde en utbredd rädsla för krig i USA och nationen var mobiliserad. Särskilt intressant i formellt och tematiskt avseende var perioden 1948–56, som inleddes med Fords ”Fort Apache”, första delen i en klassisk

(54 av 384 ord)

Västernfilmens tillbakagång

Hollywood producerade få filmer om Vietnamkriget medan detta pågick. Förklädda anspelningar och kommentarer överläts till västernfilmen, där avslöjanden om amerikanska illdåd i Vietnam ledde till historierevisionismen i Ralph Nelsons (1916–87) ”Soldier Blue”

(32 av 225 ord)

Västernfilmens återkomst

Med Kevin Costners ”Dansar med vargar” (1990) tycktes den leva upp än en gång. Filmen blev genrens största publiksuccé någonsin och den andra i dess historia som vunnit en Oscar som årets bästa film (den första var Wesley Ruggles ”Cimarron”, 1931). Clint Eastwoods ”De skoningslösa” (1992) blev den tredje. Både Costner

(51 av 351 ord)

Medverkande

  • Jan Aghed
  • Michael Tapper

Litteraturanvisning

Mary Lea Bandy & Kevin Stoehr, Ride, Boldly Ride: The Evolution of the American Western (2012);
E. Buscombe (utgivare), The BFI Companion to the Western (1988);
R. Slotkin, Gunfighter Nation (1992);
Will Wright, Sixguns and Society (1975).
Källangivelse
Nationalencyklopedin, västernfilm. http://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/lång/västernfilm