Junior ger värdefullt stöd i undervisningen

På nätet finns enorma mängder mer eller mindre tillförlitlig information – och ny tillkommer i en strid ström. Hur ska man som skolelev kunna värdera alla dessa källor? Vart kan du som lärare hänvisa dem när de vill veta mer? För Kajsa Cronelid är lärare på Gullregnsskolan är svaret NE.

I dag förs en livlig debatt om vikten av faktagranskning och källkritik när det gäller det massiva flöde av digital information som vi alla exponeras för. Att öva upp förmågan att kritiskt värdera källor ses som en demokratifråga. Men hur ska elever kunna veta vad som faktiskt är korrekt information – så att de kan jämföra och lära sig hur olika källor fungerar?

Kajsa Cronelid är lärare på Gullregnsskolan i Kungsbacka och använder NE:s kunskapstjänster i sin undervisning.
– En av de största fördelarna är att det är en säker sajt att skicka eleverna till. Jag behöver inte vara orolig för att fakta inte stämmer. Det känns väldigt tryggt och bra. Och sen finns det väldigt mycket. Innehållet är heltäckande på många sätt.

Flexibelt och lustfyllt lärande med Junior

Många lärare och pedagoger uppskattar Junior, som är en lärplattform särskilt anpassad för lite yngre elever. Där finns bland annat en uppslagsdel som ger information på ett enklare sätt.

– Även om Juniorapparna utvecklats för lite mindre barn fungerar den utmärkt att använda ända upp till nian, för dem som behöver lite extra stöd eller mer som ett komplement i övergången till Uppslagsverket. Även för mellanstadiet är Junior väldigt bra och mycket lätt att använda med fakta och språk på rätt nivå samt filmer, bilder och snygg layout. Där finns gott om länkar som leder vidare till mer information eller som förklarar ord och begrepp som kan vara lite svåra. De kan själva slå upp och slipper fråga om de inte riktigt vill det.

Hörnsten i utvecklingen av digital kompetens

Kajsa Cronelid berättar att NE har lite olika roller i undervisningen beroende på vilken förmåga de ska träna.

– NE kan stå ganska mycket i centrum om vi exempelvis pratar om att söka efter information eller värdera olika källor. Då börjar vi ofta med NE för att sedan gå vidare och utvärdera fler källor genom att jämföra dem mot varandra. När vi håller på med andra områden fungerar NE mer som ett komplement, men finns alltid nära till hands.

Gullregnsskolan är en en-till-en-skola, vilket innebär att varje elev från årskurs fyra har tillgång till en egen iPad.

– Vi ser stor skillnad på hur de hanterar iPaden i början av fyran och sedan i femman och sexan, och hur de växer och utvecklas i sin digitala kompetens. I början sitter vi kanske och söker i NE tillsammans, medan eleverna sedan gör det allt mer på egen hand. NE Junior är ett bra steg på vägen mot att börja använda Uppslagsverket. En del elever behöver lite hjälp med detta till en början. Men sedan står de gott rustade inför att kunna använda NE i sin framtida skolgång.

Ny Juniorportal

Under vårterminen lanserar NE:s en ny juniorportal för barn i förskoleklass och upp till åk 6. En naturlig startpunkt för alla elever där kreativitet och nyfikenhet har en given plats. Här kan du och dina elever upptäcka matematikens värld, öva språk på ett lekfullt sätt eller hitta information om allt från lejon till Eiffeltornet.

Läs mer om NE:s tjänster för skolor