fbpx

Elevaktiv undervisning med stöd av digitala verktyg

Att få eleverna att aktivt delta i undervisningen brukar anses vara en förutsättning för att arbeta med olika formativa strategier. Genom att kontinuerligt stämma av var eleverna befinner sig kan man som lärare följa deras lärande.

Läs mer

Alla verktyg behövs i klassrummet

Det är en lärares plikt att använda hela verktygslådan i sitt klassrum, annars riskerar man att missa många elever. Det menar Heidi Henftling, förstelärare och samordnare för den särskilda undervisningsgruppen vid Annestaskolan i Flemingsberg. 

Läs mer

Kooperativt lärande: Elevaktiva samtal för meningsfull och demokratisk undervisning

Hur kan kooperativt lärande vara en grund för en mer demokratisk undervisning? Niclas Fohlin och Jennie Wilson, som båda har arbetat med kooperativt lärande i flera år och tillsammans skrivit fyra böcker om ämnet, ger i den här texten svaren.

Läs mer

Vikten av HBTQI-kunskap i skolans värld

Barn har rätt att utvecklas i en trygg miljö och bli bemötta med respekt. I vår gästblogg delar författaren och genusvetaren Edward Summanen med sig av sina tankar kring skolans roll i att främja ungas hälsa.

Läs mer

Forskning om digitala läromedel: Kollegialt samarbete en nyckelfaktor

Det kollegiala samarbetet lärare emellan är en nyckelfaktor vid övergången till digitala läromedel. Det menar forskaren Marie Utterberg Modén som gjort flera studier om hur digitala läromedel används och kan användas i matematikundervisningen.

Läs mer

Nya kursdelar i svenska

Är du svenskalärare i lågstadiet eller på gymnasiet? Då har du anledning att kolla in svenskläromedel lite extra. Helt nya kursdelar är tillagda: Bokstavsljud i Svenska F–3 och Litterära teman samt Litterära pespektiv i Svenska 1 och 2 gy.

Läs mer

10 trender inom digitala läromedel

På bara ett decennium har både undervisningen och digitaliseringen i sig förändrats drastiskt. Vilka trender är på frammarsch de närmaste tio åren? NE tittar i spåkulan på hur digitala läromedel kommer att se ut, användas och förbättras under 2020-talet.

Läs mer

Tydlig vision bakom programmering för klassrummet

Det har knappast undgått någon att programmering nu ingår i läroplanen. Men även om intresset är stort är kunskapsnivåerna varierande hos lärarna. Många känner sig också osäkra på hur de ska undervisa i programmering rent praktiskt. Johan Warell är redaktör för läromedlet och den som lett utvecklingsarbetet. Här berättar han och Jesper Sörensson, läromedelsutvecklare på …

Läs mer