5 vanliga fördomar om digitala läromedel

Möter du också missuppfattningar och fördomar i frågan om att arbeta med digitala läromedel? Vi hjälper dig att slå hål på fem av de vanligaste myterna.

1) ”Att arbeta digitalt är svårt och kräver mycket och lång utbildning för lärarna”

Att utöka den digitala delen av pedagogiken behöver inte betyda ett allomfattande tungrott projekt där varje lärare måste bli teknikexpert. Tvärtom får alla lärare en kvalitativ, stadig vägledning och guide till implementeringen när man sjösätter ett nytt läromedel.

Processen inleds alltid med en uppstarts- och introduktionskurs och innefattar därefter ständig tillgång till support, stöd-webbinarium och en hel organisation som finns till hands från dag ett. Här finns även hjälp och guider samt info vid uppdateringar och nylanseringar så att ni hela tiden har koll på material som tillkommer under läsårets gång.

2) ”Böcker är mer överskådligt”

För att en lärare ska kunna navigera i sin undervisning krävs säkerhet och vana att hitta i läromedlen. Kanske är du och många av dina kollegor mer vana vid att bläddra i en fysisk bok än ett digitalt läromedel, men de flesta som börjar jobba digitalt upptäcker väldigt fort att materialet är både lättöverskådligt och informativt och dessutom anpassningsbart. Det gör att du enkelt kan hitta och visa de utvalda delar du själv vill använda.

3) ”Barn och unga behöver inte mer skärmtid”

Att barn inte ska bli passiva slavar under olika elektroniska enheter är självklart en bra riktlinje, men att studera innebär lika mycket stillasittande oavsett om det sker vid en bok eller en skärm. Med andra ord handlar frågan mer om vilken information eleverna konsumerar än vilket föremål de håller i handen.

Eftersom skolan har ett ansvar att vara förankrad i kommande arbetsliv är datorer, smarta telefoner och surfplattor dessutom nödvändiga, i och med att i princip alla branscher i någon form utför arbete vid dator.

4) ”Digitalt lärande i form av spel och roliga experiment gör det svårare för eleverna att pausa från skolarbetet”

Rimliga krav och balans mellan skola och fritid är viktigt för alla elever, och just därför är det viktigt för lärare att komma ihåg att lärande ska vara lustfyllt. Det har alltid varit en stor utmaning för lärare att få eleverna motiverade, och att utforma undervisningen på olika smarta sätt har därför gjorts i alla tider. Med hjälp av digitala läromedel kan undervisningen bli mer lustfylld – och eleverna lär sig mer på fler sätt än enbart läsning. Genom åren har exempelvis många NO-lektioner innehållit klassiska, spännande och fascinerande experiment som fortfarande lever kvar i undervisningen – bara med skillnaden att de i dag också finns i digital form.

5) ”Det är bara de teoretiska ämnena som har nytta av det digitala”

Att digitala läromedel bara skulle fungera för ämnen som tidigare varit synonyma med penna och papper är en vanlig missuppfattning. Inom praktiska och estetiska ämnen finns också många vinster med att jobba online.

Exempelvis kan idrottslektionen bli både roligare och smidigare med hjälp av en instruktionsfilm om höjdhopp, eller varför inte ta till en interaktiv guide till uppvärmning inför löpning? För att inte tala om möjligheterna som öppnas i såväl hemkunskap som slöjd – ett VR-besök i ett restaurangkök eller en digital genomgång av klassiska klänningsmodeller från 1900-talet kan fånga vilken elev som helst.

Guide: 6 frågor att ställa när du provar digitala läromedel

Är du nyfiken på möjligheterna med digitala läromedel? Kolla först in vår stora guide över frågor som är bra att ha i åtanke innan du väljer läromedel!