NE Nationalencyklopedin AB

Malmösamarbete bakom digitalt skoläventyr

NE Nationalencyklopedin, Sveriges mest ansedda kunskapsföretag, och den Malmöbaserade reklambyrån Bästa Kompisar bjuder in landets skolor till ett digitalt äventyr under parollen ”Äventyret startar här”. Genom levande kunskapskällor och läromedel med inbyggd artificiell intelligens menar NE att man stärker relationen mellan lärare och elev och revolutionerar resultaten. Reklamfilm, DM, annonser och kampanjsajt har tagits fram av Malmöbyrån Bästa Kompisar.

"Både vi och NE står för mycket av det innovativa som förknippas med Malmö. NE för nyskapande inom kunskap och utbildning, och vi för innovativa och kreativa sätt att skapa kommunikation. Givetvis är vi stolta och ödmjuka inför uppdraget att ena NE och landets skolor i deras vision för framtidens utbildning", säger Ludvig Lindberg, creative director på Bästa Kompisar.

Även NE har sitt säte i Malmö och har i tre decennier haft en stark ställning i svenska hem, offentliga rum och skolor, lika mycket som kunskapsbank som källkritiskt verktyg. Digitala läromedel lanserades för några år sedan och blev ett starkt komplement till det digitala uppslagsverket. Nu vill NE med kampanjen ”Äventyret startar här” få fler skolledare och lärare att upptäcka hur en inspirerande digital skola och utbildning kan se ut. Och ledordet är AI.

"NE har inte bara hakat på AI-trenden. Vi har utvecklat en användarvänlig produkt där de digitala läromedlen integreras med NE:s uppslagsverk, ordböcker, utbildningsfilmer, interaktivt material, självrättande övningar och lektionsplanerade temapaket i samma plattform", säger Monica Linderoth, marknadschef på NE och fortsätter:

"När vi nu börjat integrera AI tränas och förbättras varje elevs färdigheter med individuellt genererade övningar samtidigt som läraren får bättre överblick och mer tid för eleverna."

Kampanjfilmen tar avstamp i en kunskapstörstande flickas nyfikenhet, en nyfikenhet som leder henne in på ett kunskapsäventyr. Äventyret tar henne från ett utbildningsväsen från förr, via hisnande ballongfärder till bl.a. en vikingaby, hela vägen fram till en modern och individanpassad skola.

Med inspelningsplatser som Katedralskolan i Lund, gamla badhuset Aq-va-kul, de upprustade lokstallarna i Kirseberg samt Fotevikens vikingaby och mediehubben Media Evolution City har Malmö fått visa upp sin historiska och visuella spännvidd.

"Malmöregionen erbjuder otroliga möjligheter när det kommer till inspelningsplatser. I spåren av Malmös skifte från industristad till kunskapsstad finns här allt – vi är en region med ett ben på båda sidor av historien. Vi är bortskämda med häftiga locations", säger Ludvig Lindberg.

Kampanjen lanseras den 20 augusti.

Se kampanjfilmen här

 

Kontakt:

Monica Linderoth, marknadschef, NE

monica.linderoth@ne.se 0720-504695

Ludvig Lindberg, creative director, Bästa Kompisar

ludvig@bastakompisar.se 0706-127327

Besök digitalskola.ne.se