fbpx

I skolans värld

Kunskapskällan

5 smarta tips: Väck lärlusten genom att anpassa dina läromedel

En av de stora utmaningarna för er lärare är att anpassa innehållet i undervisningen så att det engagerar alla elever. Elever är olika. Vi har en rad funktioner i de digitala läromedlen som både passar olika behov och främjar elevens utveckling i ditt klassrum. Lisa Solenkrans på NE Support är expert på läromedlens funktionalitet och har samlat ihop sina fem bästa tips för att anpassa materialet så att det tilltalar alla elever.

”Undervisningen ska anpassas till varje elevs förutsättningar och behov” (Skolverket, Lgr11).

1. Slå upp svåra ord direkt

Om en elev tappar intresset för en text kan det ofta bero på att den innehåller svåra ord. Tack vare att våra ordböcker är integrerade i läromedlen kan eleverna snabbt och smidigt slå upp ett ord direkt i en text. Genom att klicka sig vidare till en förklaring av ordet kan eleverna enklare behålla fokus på texten.

Att använda nyckelorden är ytterligare ett sätt för eleverna att få en utförligare förklaring till ett ord, med uppslagsverket som källa.

Hur: Markera ett ord så dyker alternativet ”Slå upp ord” upp. Då kommer det upp en definition av ordet och exempel på hur ordet kan användas. Nyckelorden finns i fliken till höger (klicka på nyckelikonen).

2. Olika typsnitt för olika behov

Genom att välja ett annat typsnitt kan även elever med särskilda behov, som exempelvis dyslexi eller nedsatt syn, lättare ta sig igenom en text.

Hur: Klicka på ”Inställningar” och välj att förstora eller förminska textstorleken. Här kan du även välja ett annat typsnitt, såsom Dyslexic.

3. Uppläsning av texten

I stället för att läsa texten kan eleven lyssna på den och välja den hastighet på uppspelningen som bäst passar för elevens behov.

Hur: Välj funktionen ”Lyssna”. Där kan du starta, stoppa, pausa samt spola fram eller tillbaka. Uppläsningshastigheten ändrar du under inställningar (långsam, normal eller snabb).

4. Skapa anteckningar för eleverna

För att hjälpa eleverna med studieteknik kan du som lärare skapa egna anteckningar till texten som också är synliga för eleverna.

Hur: Markera ett ord eller ett stycke och klicka sedan på ”Lägg till anteckning”. Skriv en kommentar, välj färg på anteckningen och klicka på ”Klar”. Nu är anteckningen synlig för dig som lärare. Klicka på rutan som skapas och bocka i att kommentaren ska vara synlig för eleverna och klicka sedan på ”Klar”.

5. Hitta i läromedlet

För att enkelt navigera i läromedlet finns flera användbara funktioner. En av dessa är funktionen ”Sök” där eleverna kan söka efter ord i hela läromedlet. Eleverna kan också klicka på rubrikerna på vänster sida för att bläddra till olika avsnitt i läromedlet.

Under fliken ”Resurser” kan eleverna se en översikt över övningar och quiz som de har gjort. Där finns också quiz, filmer, övningar, extramaterial samt (i vissa kurser) laborationer och gloslistor.

Dessutom: Innehåll anpassat efter inlärningsmönster

NE Nationalencyklopedin är först i Sverige med att utveckla läromedel som är integrerade med artificiell intelligens. I samarbete med Sana Labs har vi utvecklat läromedel i matematik med AI-teknik. AI-tekniken anpassar innehållet efter elevernas behov och inlärningsmönster.