Varför ska vi arbeta digitalt?

/info/aktuellt/skola/varfor-ska-vi-arbeta-digitalt/
Postat:

Martin Bieber utsågs 2019 till Ung skolledare och är biträdande rektor på Stenkulaskolan. Där har man arbetat digitalt under en längre period och sedan något år med digitala läromedel från NE. Förenkla, transformera och lära Stenkulaskolan har valt ett koncept runt sin digitalisering som innebär att skolan ska förenkla, transformera och lära. Det innebär att … Fortsätt läsa "Varför ska vi arbeta digitalt?"

Nya läromedel, samma arbetssätt

/info/aktuellt/skola/nya-laromedel-samma-arbetssatt/
Postat:

Skolstarten har precis dragit igång på Eriksbergsskolan i Uppsala. Som vanligt är det veckor fyllda med förväntansfulla sjundeklassare blandat med äldre elever som inte helt ställt om sommarhjärnan. Enkel kom igång-process David Indremo är lärare i svenska och SO samt förstelärare med IKT-ansvar på skolan. För hans kollegor i SO-laget är det andra terminen de … Fortsätt läsa "Nya läromedel, samma arbetssätt"

Synen på läromedel måste förändras

/info/aktuellt/skola/forlegad-syn-pa-laromedel/
Postat:

Vilken roll kommer nästa generations digitala läromedel ha för en mer jämlik skola? Stor, om du frågar NE:s VD Fredrik Bengtsson. – Att en skolbok skulle passa alla elever har aldrig funkat. Nästa generations digitala läromedel kommer att vara en viktig pusselbit för en mer jämlik skola. Alla elever måste få förutsättningar att lära sig … Fortsätt läsa "Synen på läromedel måste förändras"

Helheten avgjorde när de valde digitala läromedel

/info/aktuellt/skola/helheten-avgjorde-digitala-laromedel/
Postat:

När Växjö kommuns södra område skulle upphandla nya läromedel var förhoppningen att hitta en gemensam digital lösning för alla skolor oavsett nivå. Uppdraget gick till Martin Wikman, som är NO- och tekniklärare på Ingelstad skola i Växjö samt IT-administratör i Växjö södra område. − Jag utvärderade flera läromedel parallellt, säger Martin Wikman. Planen var att … Fortsätt läsa "Helheten avgjorde när de valde digitala läromedel"

Många fördelar med digitala läromedel

/info/aktuellt/skola/digitala-laromedel-ger-mer-tid-till-eleverna/
Postat:

Med jämna mellanrum höjs röster för att ge lärarna mer tid att möta varje elev i sin lärsituation. Många har redan upptäckt att digitala läromedel gör just detta. I alla steg av lärarens arbete hjälper digitala läromedel till att spara tid, och adderar samtidigt nya pedagogiska möjligheter i lärandet. − All tid som frigörs innebär … Fortsätt läsa "Många fördelar med digitala läromedel"

Ständigt uppdaterat innehåll i digitala läromedel

/info/aktuellt/skola/digitala-laromedel-foranderlig-varld/
Postat:

Vår värld är i ständig förändring och tillgång till korrekt och uppdaterad information blir allt viktigare. Digitala läromedel ger möjligheter att ständigt uppdatera innehållet, men det gäller att behålla hög kvalitet även när det ska gå snabbt. Kunskap och processer för snabb uppdatering Per Söderberg är innehållschef på NE, med ansvar för allt innehåll i … Fortsätt läsa "Ständigt uppdaterat innehåll i digitala läromedel"

Värdefull flexibilitet för särskolan med digitala läromedel

/info/aktuellt/skola/digitala-laromedel-ger-sarskolan-vardefull-flexibilitet/
Postat:

Grundsärskolan är ett alternativ till grundskolan för elever som inte bedöms kunna nå upp till grundskolans kunskapskrav på grund av en utvecklingsstörning. Läroplanen är anpassad och uppdelad i två olika delar: grundsärskola, med samma ämnen som vanlig grundskola men där inlärningsnivån på högstadiet ungefär motsvarar mellanstadiet, och träningsskola för de med lite större utmaningar, där … Fortsätt läsa "Värdefull flexibilitet för särskolan med digitala läromedel"

Så bidrar digitala verktyg till mer aktiva elever

/info/aktuellt/skola/sa-bidrar-digitala-verktyg-till-mer-aktiva-elever/
Postat:

  Patricia Diaz är språklärare, föreläsare och författare. I snart 10 år har hon undervisat i engelska och spanska på gymnasiet, oftast i en-till-en-miljö, det vill säga där alla elever har var sin digital enhet. Hon har skrivit böcker om hur man kan använda digitala verktyg i undervisningen och har dessutom en halvtidstjänst på KTH … Fortsätt läsa "Så bidrar digitala verktyg till mer aktiva elever"

Skolsynk för Google – äntligen busenkel tillgång till digitala verktyg

/info/aktuellt/ne-nyheter/skolsynk-for-google-antligen-busenkel-tillgang-till-digitala-verktyg/
Postat:

Skolsynk för Google kan beskrivas som en synkroniseringsmotor för att överföra kontoinformation från huvudmäns Google-installation till deras olika tjänsteleverantörer. Redan inför terminsstarten i augusti 2018 kommer skolor att kunna använda Skolsynk för Google för att lättare nå sina digitala läromedel från ILT Inläsningstjänst, Gleerups och NE Nationalencyklopedin. Mer än hälften av Sveriges kommuner och skolor … Fortsätt läsa "Skolsynk för Google – äntligen busenkel tillgång till digitala verktyg"

Forskning ifrågasätter filterbubblorna

/info/aktuellt/skola/forskning-ifr%c3%a5gas%c3%a4tter-filterbubblorna/
Postat:

Teorin om filterbubblor utgår både från idén att vårt eget aktiva sökande efter information skulle resultera i ett snävt urval som bara bekräftar det vi redan tycker - och att uppfattningen att plattformarnas algoritmer bara visar oss sådant innehåll som är i linje med vår världsbild, baserad på vår tidigare nätaktivitet. "Jag har inte sett … Fortsätt läsa "Forskning ifrågasätter filterbubblorna"