Synen på läromedel måste förändras

/info/skola/forlegad-syn-pa-laromedel/
Postat:

Vilken roll kommer nästa generations digitala läromedel ha för en mer jämlik skola? Stor, om du frågar NE:s VD Fredrik Bengtsson. – Att en skolbok skulle passa alla elever har aldrig funkat. Nästa generations digitala läromedel kommer att vara en viktig pusselbit för en mer jämlik skola. Alla elever måste få förutsättningar att lära sig … Fortsätt läsa "Synen på läromedel måste förändras"

Helheten avgjorde när de valde digitala läromedel

/info/skola/helheten-avgjorde-digitala-laromedel/
Postat:

När Växjö kommuns södra område skulle upphandla nya läromedel var förhoppningen att hitta en gemensam digital lösning för alla skolor oavsett nivå. Uppdraget gick till Martin Wikman, som är NO- och tekniklärare på Ingelstad skola i Växjö samt IT-administratör i Växjö södra område. − Jag utvärderade flera läromedel parallellt, säger Martin Wikman. Planen var att … Fortsätt läsa "Helheten avgjorde när de valde digitala läromedel"

Digitala läromedel ger mer tid till eleverna

/info/skola/digitala-laromedel-ger-mer-tid-till-eleverna/
Postat:

Med jämna mellanrum höjs röster för att ge lärarna mer tid att möta varje elev i sin lärsituation. Många har redan upptäckt att digitala läromedel gör just detta. I alla steg av lärarens arbete hjälper digitala läromedel till att spara tid, och adderar samtidigt nya pedagogiska möjligheter i lärandet. − All tid som frigörs innebär … Fortsätt läsa "Digitala läromedel ger mer tid till eleverna"

Digitala läromedel håller jämna steg med föränderlig värld

/info/skola/digitala-laromedel-foranderlig-varld/
Postat:

Vår värld är i ständig förändring och tillgång till korrekt och uppdaterad information blir allt viktigare. Digitala läromedel ger möjligheter att ständigt uppdatera innehållet, men det gäller att behålla hög kvalitet även när det ska gå snabbt. Kunskap och processer för snabb uppdatering Per Söderberg är innehållschef på NE, med ansvar för allt innehåll i … Fortsätt läsa "Digitala läromedel håller jämna steg med föränderlig värld"

Digitala läromedel ger särskolan värdefull flexibilitet

/info/skola/digitala-laromedel-ger-sarskolan-vardefull-flexibilitet/
Postat:

Grundsärskolan är ett alternativ till grundskolan för elever som inte bedöms kunna nå upp till grundskolans kunskapskrav på grund av en utvecklingsstörning. Läroplanen är anpassad och uppdelad i två olika delar: grundsärskola, med samma ämnen som vanlig grundskola men där inlärningsnivån på högstadiet ungefär motsvarar mellanstadiet, och träningsskola för de med lite större utmaningar, där … Fortsätt läsa "Digitala läromedel ger särskolan värdefull flexibilitet"

Så bidrar digitala verktyg till mer aktiva elever

/info/skola/sa-bidrar-digitala-verktyg-till-mer-aktiva-elever/
Postat:

Patricia Diaz är språklärare, föreläsare och författare. I snart 10 år har hon undervisat i engelska och spanska på gymnasiet, oftast i en-till-en-miljö, det vill säga där alla elever har var sin digital enhet. Hon har skrivit böcker om hur man kan använda digitala verktyg i undervisningen och har dessutom en halvtidstjänst på KTH som … Fortsätt läsa "Så bidrar digitala verktyg till mer aktiva elever"

Skolsynk för Google – äntligen busenkel tillgång till digitala verktyg

/info/ne-nyheter/skolsynk-for-google-antligen-busenkel-tillgang-till-digitala-verktyg/
Postat:

Skolsynk för Google kan beskrivas som en synkroniseringsmotor för att överföra kontoinformation från huvudmäns Google-installation till deras olika tjänsteleverantörer. Redan inför terminsstarten i augusti 2018 kommer skolor att kunna använda Skolsynk för Google för att lättare nå sina digitala läromedel från ILT Inläsningstjänst, Gleerups och NE Nationalencyklopedin. Mer än hälften av Sveriges kommuner och skolor … Fortsätt läsa "Skolsynk för Google – äntligen busenkel tillgång till digitala verktyg"

Forskning ifrågasätter filterbubblorna

/info/skola/forskning-ifr%c3%a5gas%c3%a4tter-filterbubblorna/
Postat:

Teorin om filterbubblor utgår både från idén att vårt eget aktiva sökande efter information skulle resultera i ett snävt urval som bara bekräftar det vi redan tycker - och att uppfattningen att plattformarnas algoritmer bara visar oss sådant innehåll som är i linje med vår världsbild, baserad på vår tidigare nätaktivitet. "Jag har inte sett … Fortsätt läsa "Forskning ifrågasätter filterbubblorna"

Demokrati och källkritik i en digital tid

/info/skola/demokrati-och-k%c3%a4llkritik-i-en-digital-tid/
Postat:

"De stora utmaningarna med digitaliseringen är inte att förstå vad den är utan vad den innebär. Vi pratar mycket om att lära oss ny teknik och om hur den hjälper oss att effektivisera, både i arbetslivet och i skolan. Detta vet vi i dag rätt mycket om. Utmaningarna är att kunna se och förstå effekterna … Fortsätt läsa "Demokrati och källkritik i en digital tid"

Smartare lärande med smarta metoder

/info/skola/smartare-l%c3%a4rande-med-smarta-metoder/
Postat:

Jonas Hjalmar Blom är författare och legitimerad psykolog. Han driver en egen podd, en blogg och har skrivit för tidningar som Psykologtidningen och Modern psykologi. Han menar att inlärning till stor del handlar om associationer. – I korta drag handlar inlärning om att associera, alltså om att förknippa en sak med en annan. Det kan … Fortsätt läsa "Smartare lärande med smarta metoder"