Österrikes medielandskap karakteriseras av hög ägarkoncentration och ett stort antal medieprodukter

(11 av 34 ord)
Vill du få tillgång till hela artikeln?

Internet och mobiltelefoni

75 % av de österrikiska hushållen har tillgång till internet, men tillgången ökar kraftigt i takt

(15 av 101 ord)

TV och radio

Statliga licensfinansierade ORF (Österreichischer Rundfunk) har en dominerande ställning inom etermedierna. Den

(12 av 84 ord)

Dagspress och magasin

Dagspressen har en mycket stark ställning i Österrike med över 2 miljoner tryckta ex. varje dag, gratistidningar inräknade (2012). Störst är tabloiden Kronen Zeitiung med en tryckt upplaga på drygt 900 000 ex.

(32 av 224 ord)

Medverkande

  • Jonas Gruvö
  • Karl Erik Gustafsson
Källangivelse
Nationalencyklopedin, Massmedier. http://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/lång/österrike/massmedier