Uppslagsverket

Uppslagsverket
Logga in

agenda-setting

agenda-setting [ədʒeʹndəsetiŋ] (engelska, av agenda ’dagordning’ och set ’sätta’), agendasättande, dagordningsteorin, kommunikations- och massmedieteori som innebär att de samhällsfrågor som massmedierna prioriterar och ger stort utrymme åt också blir de samhällsfrågor som massmediepubliken anser vara viktigast.

Begreppet myntades av Maxwell McCombs (1938–2024) och Donald L. Shaw (1936–2021) i början av 1970-talet, baserat på deras banbrytande studie av det amerikanska presidentvalet 1968 (Chapel Hill-studien). De visade att det fanns en stark korrelation mellan de frågor medierna prioriterade och de frågor väljarna ansåg vara viktigast.

Två nivåer av påverkan

Mediernas urval och prioritering

Utveckling i digitala miljöer

Kritik och begränsningar

Forskning och metod

Litteraturanvisning

Medverkande

Pernilla Jonsson Severson, Mats Sjölin

Källangivelse

Vill du komma åt hela artikeln?
  • Objektiv och pålitlig kunskap.

  • Prova det, du kommer att gilla det!

  • Marknadsledare i Sverige.

eller
Är du en lärare? Starta din kostnadsfria provperiod härifrån.