bokförlag, förlag, affärsföretag inom bokbranschen. Bokförlagens främsta funktion är att välja vilka manuskript som skall tryckas samt att ansvara för produktion, marknadsföring och försäljning av bokverken. Det senare kan ske med hjälp av återförsäljare eller direkt till kunderna, t.ex. via postorder.

Historiskt har bokförlaget vuxit fram ur dels boktryckeriet, dels bokhandeln. Med boktryckarkonstens framväxt från mitten av 1400-talet fick bokframställningen en alltmer industriell karaktär, och vissa tidigare boktryckare hade en omfattande kommersiell verksamhet av förlagskaraktär, t.ex. Anton Koberger (1440–1513) i

(80 av 604 ord)
Vill du få tillgång till hela artikeln?

Medverkande

  • Jan-Erik Pettersson

Litteraturanvisning

A. Briggs (utgivare), Essays in the History of Publishing in Celebration of the 250th Anniversary of the House of Longman, 1724–1974 ( 1974);
P. Gedin, Litteraturen i verkligheten ( 2:a upplagan 1997);
S.H. Steinberg, Boktryckarkonst och bokhistoria genom fem sekler ( svensk översättning, 2:a upplagan 1983).
Källangivelse
Nationalencyklopedin, bokförlag. http://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/lång/bokförlag