Canadas medielandskap kännetecknas bl.a. av en hög ägarkoncentration, tvåspråkighet samt en mycket hög användning av internet och

(17 av 117 ord)
Vill du få tillgång till hela artikeln?

Internet och mobiltelefoni

Kanadensarna ligger i världstoppen när det gäller användning av internet, framför allt inom sociala

(14 av 100 ord)

TV och radio

De första radiosändningarna startades 1922 i privat regi. 1936 bildades det statliga public service-företaget Canadian Broadcasting Corporation (CBC), numera skatte- och reklamfinansierat, som också fick ansvar för tilldelning av radiofrekvenser till privata aktörer. Företagets franskspråkiga verksamhet återfinns i

(38 av 265 ord)

Dagspress och magasin

Kanadensarna är ett tidningsläsande folk, nästan 8 av 10 läser en tryckt tidning varje dag, men andelen minskar när allt fler går över till digitala plattformar. De betalda tidningarnas upplagor har minskat med en femtedel sedan år 2000, men tidningarnas totala upplaga har ändå

(44 av 309 ord)

Medverkande

  • Jonas Gruvö
Källangivelse
Nationalencyklopedin, Massmedier. http://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/lång/canada/massmedier