datorgrafik, grafisk databehandling, datagrafi,framställning av grafiska bilder med hjälp av dator.

Datorgrafik omfattar tekniker för behandling och representation av bilddata samt de

(22 av 159 ord)
Vill du få tillgång till hela artikeln?

Tillämpningar

Datorgrafik har en rad tillämpningar. Datorproducerade bilder används i dag inom många olika områden, bland annat vetenskap, konst, underhållning och utbildning. Tillämpningarna kan övergripande delas in i två kategorier: passiva och interaktiva. Med passiv

(34 av 242 ord)

Metoder

Det finns olika metoder för att göra den datorgrafiska bildframställningen. Normalt innefattar processen ett antal steg, där själva bildgenereringen ofta kallas rendering. Processen kan inkludera alla eller vissa av följande åtta steg; ett flertal av stegen genomförs endast vid tredimensionella bilder och inte nödvändigtvis alltid i denna ordning:

1) Konstruktion av objektmodell, det vill säga beskrivning av föremålet i datorn. Bilden kan vara uppbyggd av till exempel linjer, plana eller buktiga ytor, klossar, klot eller pyramider.

2) Approximation till polygonytor

(80 av 608 ord)

Närbesläktade områden

Ett närbesläktat område till datorgrafik är datorseende, vilket också handlar om bilder och

(13 av 87 ord)

Medverkande

  • Lars Kjelldahl
  • Sebastian Lihammer

Litteraturanvisning

John F. Hughes, Computer Graphics: Principles and Practice (3:a upplagan 2013);
Donald D. Hearn, M Pauline Baker & Warren Carither, Computer Graphics with Open GL (4:a upplagan 2014).
Källangivelse
Nationalencyklopedin, datorgrafik. http://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/lång/datorgrafik