Över hela Europa har de klassiska, statligt dominerade etermediesektorerna de senaste decennierna minskat i betydelse medan privata företagsgrupper efter hand växt. I det senaste utvecklingsskedet syns tydliga tecken på att de ledande intressenterna blir internationella, samtidigt som en snabb teknikkonvergens mellan etermediesektorn och telekommunikationssektorn inletts.

Att politiska oppositionsgrupper hade utelämnats från sändningarna gjorde monopolen känsliga för majoritetsförändringar. I länder som Italien, Frankrike och Spanien var både introduktionen av nya kanaler och tillåtandet av privatfinansierad verksamhet knuten till politiska omvandlingsprocesser.

(77 av 543 ord)
Vill du få tillgång till hela artikeln?

Medverkande

  • Jan Jörnmark
Källangivelse
Nationalencyklopedin, Utvecklingen i Västeuropa: Fragmentiseringen av marknaden. http://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/lång/etermedieindustri/utvecklingen-i-västeuropa-fragmentiseringen-av-marknaden