Den isländska mediemarknaden har genomgått en stor omvandlingsprocess sedan början av

(11 av 60 ord)
Vill du få tillgång till hela artikeln?

Internet och mobiltelefoni

Drygt 93 % av befolkningen i åldrarna 16–74 är på internet dagligen, vilket gör att islänningarna hamnar i absoluta världstoppen när det gäller

(22 av 155 ord)

TV och radio

Radio- och TV-branschen är organiserad som i övriga Norden. Det statsägda RÚV (Rikisútvarpið) hade länge monopol på radio- och

(19 av 132 ord)

Dagspress och magasin

Tidningsmarknaden på Island förändrades radikalt 2001 med lanseringen av gratistidningen Frettablaðið, med svenska Metro som förebild. Tidningen distribueras till drygt 80 000 hushåll dagligen och är den mest lästa i landet. Den anses stå Socialdemokraterna nära och förespråkar ett EU-medlemskap. Frettablaðið ägs av

(42 av 293 ord)

Medverkande

  • Jonas Gruvö
Källangivelse
Nationalencyklopedin, Massmedier. http://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/lång/island/massmedier