Konstarternas historia i USA har präglats av befolkningens heterogena sammansättning, där

(11 av 51 ord)
Vill du få tillgång till hela artikeln?

1700- och 1800-talen

De första kolonisternas konstinnehav dominerades av porträtt utförda av anonyma målare, under 1700-talet även av invandrande konstnärer. Bland dessa märks den irländska pastellmålaren Henrietta Johnston, skotten John Smibert och svensken Gustavus Hesselius. Med de i Amerika födda John Singelton Copley och Benjamin West, vilka båda bosatte sig i Storbritannien, tillkom, förutom deras insatser som porträttörer, det första inhemska historiemåleriet av betydelse.

I slutet av 1700-talet väcktes behov av konst som kunde manifestera den nya statsbildningen. Konstpubliken, fortfarande fåtalig, efterfrågade porträtt

(80 av 647 ord)

1900- och 2000-talen

Det tidiga 1900-talets amerikanska modernism vilade fortfarande på europeisk grund. Amerikanska konstnärer i Paris bidrog till att bryta upp den nationella konstscenens provinsiella prägel. I syskonen Leo och Gertrude Steins hem i Paris mötte de Matisse, Picasso och andra medlemmar ur avantgardet. Max Weber, som kom till Paris 1905, förenade fauvism och kubism och åter i New York intresserade han sig i likhet med sina europeiska kolleger för äldre kulturer. Marsden Hartley influerades i stället av Wassily Kandinsky och Franz

(80 av 1481 ord)

Medverkande

  • Barbro Werkmäster
  • Clemens Altgård
Källangivelse
Nationalencyklopedin, Konst. http://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/lång/usa/konst