varumärke, lagligen skyddat namn eller kännetecken på varor och tjänster från en viss näringsidkare. Varumärke har en grundläggande betydelse för individualisering av ett visst företags produkt och för dess marknadsföring. Märket blir härigenom bärare av produktens image och goodwill. 

Ett varumärke kan bestå av alla tecken som har särskiljningsförmåga och som tydligt kan återges i Patent- och registreringsverkets varumärkesregister. Med tecken avses särskilt ord, inbegripet personnamn, samt figurer,

(68 av 472 ord)
Vill du få tillgång till hela artikeln?

Medverkande

  • Thorsten Andersson
  • Ulf Bernitz

Litteraturanvisning

U. Bernitz, Immaterialrätt (6:e upplagan 1998);
L. Holmqvist, Degeneration of Trade Marks (1971);
H. Karlgren, ”Kommersiella namn”, i Kristinn Jóhannesson m.fl. (utgivare), Övriga namn: Handlingar från NORNA:s nittonde symposium i Göteborg 4–6 december 1991 (1994);
P. Mollerup, Marks of Excellence (1999).
Källangivelse
Nationalencyklopedin, varumärke. http://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/lång/varumärke