varumärke, lagligen skyddat namn eller kännetecken på varor och tjänster från en viss näringsidkare. Varumärke har en grundläggande betydelse för individualisering av ett visst företags produkt och för dess marknadsföring. Märket blir härigenom bärare av produktens image och goodwill. Som varumärke kan fungera alla typer av tecken som kan återges grafiskt.

Den viktigaste typen är ord, så kallade ordmärken, till exempel Coca-Cola®

(62 av 446 ord)
Vill du få tillgång till hela artikeln?

Medverkande

  • Thorsten Andersson
  • Ulf Bernitz

Litteraturanvisning

U. Bernitz, Immaterialrätt ( 6:e upplagan 1998);
L. Holmqvist, Degeneration of Trade Marks ( 1971);
H. Karlgren, ”Kommersiella namn”, i Kristinn Jóhannesson m.fl. (utgivare), Övriga namn: Handlingar från NORNA:s nittonde symposium i Göteborg 4–6 december 1991 ( 1994);
P. Mollerup, Marks of Excellence ( 1999).
Källangivelse
Nationalencyklopedin, varumärke. http://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/lång/varumärke