Uppslagsverket

Uppslagsverket
Logga in

Reklamombudsmannen

Reklamombudsmannen, RO, Stockholm, stiftelse som är näringslivets egen självsanerande ombudsmannainstitution inom marknadskommunikation, inrättad 2009 av Sveriges Annonsörer, Sveriges Reklamförbund och Svenskt Näringsliv.

RO tog över uppgifterna från Marknadsetiska rådet (MER) och Näringslivets etiska råd mot könsdiskriminerande reklam (ERK), vilka lades ned i samband med att RO inrättades. Stiftelsen har som syfte att arbeta förebyggande och preventivt för hög etisk nivå i all marknadsföring riktad mot i huvudsak den svenska marknaden.

Medverkande

Dicte Helmersson

Källangivelse

Vill du komma åt hela artikeln?
  • Objektiv och pålitlig kunskap.

  • Prova det, du kommer att gilla det!

  • Marknadsledare i Sverige.

eller
Är du en lärare? Starta din kostnadsfria provperiod härifrån.