Massmedierna i Tjeckien har genomgått stora förändringar sedan staten bildades 1993. Demokratisering och privatisering präglade den nya statens första år, medan

(21 av 148 ord)
Vill du få tillgång till hela artikeln?

Internet och mobiltelefoni

Omkring 89 procent av hushållen har tillgång till internet, men tillgängligheten

(11 av 73 ord)

TV och radio

Före kommunismens fall fanns det bara ett TV-bolag, statliga Česká Televize (ČT), som började sina sändningar 1953. ČT är i dag ett licensfinansierat public service-bolag

(25 av 173 ord)

Dagspress och magasin

Det finns ett 70-tal dagstidningar, varav sju nationella. Störst är tabloiden Blesk, ägd av mediehuset Czech News Center. Den startades 1992

(21 av 149 ord)

Medverkande

  • Jonas Gruvö
Källangivelse
Nationalencyklopedin, Massmedier. http://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/lång/tjeckien/massmedier