USA är på många sätt ett föregångsland när det gäller massmedier, såväl journalistiskt som tekniskt.

(15 av 103 ord)
Vill du få tillgång till hela artikeln?

Internet och mobiltelefoni

Över 89 procent av de amerikanska hushållen har tillgång till internet via fast eller mobilt bredband. Surfning via mobil ökar kraftigt i takt med att först

(26 av 172 ord)

TV och radio

TV-marknaden dominerades länge av tre stora nätverk: American Broadcasting Company (ABC), Columbia Broadcasting System (CBS) och National Broadcasting Company (NBC). Kabel- och satellit-TV har drastiskt minskat deras dominans, till exempel har de tappat mer än hälften av sina tittare sedan 1980 när det gäller nyhetssändningar. Där dominerar kabelkanalen Fox News, ägd

(51 av 360 ord)

Dagstidningar

Med några undantag har dagspressen i USA varit inne i en accelererande kris de senaste åren. Kraftigt fallande upplagor och annonsintäkter har resulterat i nedlagda tidningar och konkurser. Försök till lösningar har varit nedskärningar, sammanslagningar och minskad utgivningsfrekvens. År 2022 fanns cirka 1 250 dagstidningar i USA, vilket var drygt tvåhundra färre jämfört med 2002.

Satsningar på internet har inte motsvarat förväntningarna och kompenserar inte på något sätt de minskade annonsintäkterna för de tryckta produkterna.

Många bedömare ser utvecklingen som ett

(81 av 627 ord)

Tidskrifter och magasin

Vid sidan om dagspressen spelar tidskrifterna en stor roll i det amerikanska

(12 av 85 ord)

Medverkande

  • Jonas Gruvö
  • Stig Hadenius
Källangivelse
Nationalencyklopedin, Massmedier. http://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/lång/usa/massmedier