-
marknad
marknad, handelsplats, mötesplats för köpare och säljare av varor och tjänster. -
marknadsekonomi
marknadsekonomi, ekonomiskt system som förutsätter enskild äganderätt, privatägda företag samt rätt för producenter och konsumenter att fritt agera som säljare och köpare. -
inre marknad
inre marknad, inre marknaden, benämning på EU-ländernas gemensamma marknad med fri rörlighet över gränserna för personer, varor, tjänster och kapital. -
marknadsföring
marknadsföring, dels en funktion i företag och organisationer, dels en deldisciplin inom ämnet företagsekonomi. -
marknad
marknad, en till tid och plats officiellt fastställd, regelbundet återkommande sammankomst för handel, karakteristisk för den äldre handelspolitik som strävade att minska och reglera handeln utanför städerna (jämför landsköp). -
marknadsmisslyckande
marknadsmisslyckande, marknadsimperfektion, en marknadssituation med ineffektiv resursfördelning på grund av att fullkomlig konkurrens inte råder eller att det inte finns tillräckligt många marknader. -
marknadsföringslagen
marknadsföringslagen, MFL, lag med syfte att främja konsumenternas och näringslivets intressen i samband med marknadsföring av produkter och att motverka marknadsföring som är otillbörlig mot konsumenter och näringsidkare.
-
svart marknad
svart marknad, i allmänt språkbruk detsamma som svarta börsen. -
marknadsundersökning
marknadsundersökning är en undersökning där företag försöker ta reda på olika saker om kunderna. -
marknadstäckning
marknadstäckning, detsamma som täckning.