-
marketing
marketing (engelska), detsamma som marknadsföring. -
marketing
marketing [ma´k-] subst. ~en ORDLED: mark-et-ing-enSvensk ordbok -
marketing management
marketing management (engelska), begrepp som avser ett företags planering, styrning och uppföljning av sin marknadsföringsfunktion, speciellt i fråga om formulering och genomförande av marknadsföringsmål, strategier och program. -
marknadsföring
marknadsföring, dels en funktion i företag och organisationer, dels en deldisciplin inom ämnet företagsekonomi. -
influerare
influerare, person som aktivt försöker påverka sin omgivning, främst via sociala medier och huvudsakligen i syfte att påverka konsumtionsattityder och köpbeteenden.
-
direktmarknadsföring
direktmarknadsföring, amerikansk engelska direct marketing, DM, marknadsföringsmetoder genom vilka säljare försöker komma i direkt kontakt med köpare.
-
Philip Kotler
Kotler, Philip, född 1931, amerikansk marknadsföringsexpert, professor vid Kellogg Graduate School of Management, Northwestern University, Illinois, sedan 1967. -
Micael Dahlén
Dahlén, Micael, född 1973, ekonom och författare, sedan 2008 professor vid Handelshögskolan i Stockholm. -
management
management, anglosaxiskt begrepp som i Sverige används dels i betydelsen företagsledning, dels som ett allmänt begrepp för ledning, skötsel och styrning av en verksamhet. -
Gösta Mickwitz
Mickwitz, Gösta, 1917–2003, finländsk nationalekonom, professor vid Svenska handelshögskolan i Helsingfors 1962–76 samt vid Helsingfors universitet 1960–62 och 1976–84.