1. marknad

    marknad, handelsplats, mötesplats för köpare och säljare av varor och tjänster.
  2. marknadsekonomi

    marknadsekonomi, ekonomiskt system som förutsätter enskild äganderätt, privatägda företag samt rätt för producenter och konsumenter att fritt agera som säljare och köpare.
  3. inre marknad

    inre marknad, inre marknaden, benämning på EU-ländernas gemensamma marknad med fri rörlighet över gränserna för personer, varor, tjänster och kapital.
  4. marknadsföring

    marknadsföring, dels en funktion i företag och organisationer, dels en deldisciplin inom ämnet företagsekonomi.
  5. marknad

    marknad, en till tid och plats officiellt fastställd, regelbundet återkommande sammankomst för handel, karakteristisk för den äldre handelspolitik som strävade att minska och reglera handeln utanför städerna (jämför landsköp).
  6. marknadsmisslyckande

    marknadsmisslyckande, marknadsimperfektion, en marknadssituation med ineffektiv resursfördelning på grund av att fullkomlig konkurrens inte råder eller att det inte finns tillräckligt många marknader.
  7. marknadsföringslagen

    marknadsföringslagen, MFL, lag med syfte att främja konsumenternas och näringslivets intressen i samband med marknadsföring av produkter och att motverka marknadsföring som är otillbörlig mot konsumenter och näringsidkare.

  8. svart marknad

    svart marknad, i allmänt språkbruk detsamma som svarta börsen.
  9. marknadsundersökning

    marknadsundersökning är en undersökning där företag försöker ta reda på olika saker om kunderna.
  10. marknadstäckning

    marknadstäckning, detsamma som täckning.