1. marknad

    marknad, handelsplats, mötesplats för köpare och säljare av varor och tjänster.
  2. marknadsekonomi

    marknadsekonomi är ett ekonomiskt system.
  3. marknad

    marknad, en till tid och plats officiellt fastställd, regelbundet återkommande sammankomst för handel, karakteristisk för den äldre handelspolitik som strävade att minska och reglera handeln utanför städerna (jämför landsköp).
  4. inre marknad

    inre marknad, inre marknaden, benämning på EU-ländernas gemensamma marknad med fri rörlighet över gränserna för personer, varor, tjänster och kapital.
  5. marknadsföring

    marknadsföring, dels en funktion i företag och organisationer, dels en deldisciplin inom ämnet företagsekonomi.
  6. marknadsföringslagen

    marknadsföringslagen, MFL, lag med syfte att främja konsumenternas och näringslivets intressen i samband med marknadsföring av produkter och att motverka marknadsföring som är otillbörlig mot konsumenter och näringsidkare.

  7. finansiell marknad

    finansiell marknad, mötesplats för aktörer som har med finanser att göra, t.ex. säljare och köpare av aktier.
  8. marknadsundersökning

    marknadsundersökning, undersökning som ligger till grund för marknadsföringsbeslut.
  9. Jokkmokks marknad

    Jokkmokks marknad avhålls den första torsdagen, fredagen och lördagen i februari.

  10. svart marknad

    svart marknad, i allmänt språkbruk detsamma som svarta börsen.