Litteraturanvisning
G. Andolf,
Historien på gymnasiet: Undervisning och läroböcker 1820–1965 (
1972);
E. Bernheim,
Lehrbuch der historischen Methode und der Geschichtsphilosophie (
1889 samt flera senare upplagor);
P. Burke (
utgivare),
New Perspectives on Historical Writing (
1991);
T. Englund,
Samhällsorientering och medborgarfostran i svensk skola under 1900-talet 1–2 (
1986);
K. Erslev,
Historisk Teknik: Den historiske Undersøgelse fremstillet i sine Grundlinier (
1911;
2:a upplagan 1965); A. Florén & S. Dahlgren,
Fråga det förflutna (
1996);
I. Floto,
Historie: Nyere og nyeste Tid (
1985);
G.G. Iggers,
Historiography in the Twentieth Century: From Scientific Objectivity to the Postmodern Challenge (
1997);
C-V. Langlois & C. Seignobos,
Introduction aux études historiques (
1898);
J. Le Goff,
Pour un autre Moyen Age: Temps, travail et culture en Occident (
1978);
S. Lilja,
Historia i tiden (
1989);
M. Mörner, ”Komparation: att vidga historiska perspektiv”,
Scandia 1981;
S. Nordin,
Från tradition till apokalyps: Historieskrivning och civilisationskritik i det moderna Europa (
1989);
B. Odén,
Forskarutbildningens förändringar 1870–1975 (
1991);
R. Torstendahl,
Introduktion till historieforskningen (
2:a upplagan 1971);
B. Wåhlin (utgivare),
Tidsopfattelse og historiebevidsthed (
1985).
Vill du få tillgång till hela artikeln?
Källangivelse
Nationalencyklopedin,
Litteraturanvisning.
http://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/lång/historia/litteraturanvisning