lekteorier, filosofiska och psykologiska teorier om innebörden av barns lekar. Rousseau och Goethe anknöt till en tradition från antiken genom att betona lekens roll för den unga människans lärande. Medan romantisk reformpedagogik och olika estetiska teorier betonar lekens egenvärde, har vissa teorier från sekelskiftet 1900 i stället beskrivit hur barns lek kan ses som en förberedelse för vuxet liv och arbete eller hur

(63 av 445 ord)
Vill du få tillgång till hela artikeln?

Medverkande

  • Karin Aronsson

Litteraturanvisning

J.S. Bruner m.fl. (utgivare), Play: Its Role in Development and Evolution ( 1976);
W.A. Corsaro, Friendship and Peer Culture in the Early Years ( 1985);
J. Huizinga, Den lekande människan ( svensk översättning 1945);
H.B. Schwartzman, Transformations: The Anthropology of Children’s Play ( 1978).
Källangivelse
Nationalencyklopedin, lekteorier. http://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/lång/lekteorier