Brasiliens medielandskap kännetecknas av en stor ägarkoncentration. En handfull koncerner dominerar och flera har verksamheter inom

(16 av 112 ord)
Vill du få tillgång till hela artikeln?

TV och radio

TV är det dominerande mediet i Brasilien, även om internet börjar bli större i vissa grupper, framför allt i storstäderna och bland de yngre. Det finns

(26 av 180 ord)

Internet och mobiltelefoni

Internetanvändningen har formligen exploderat sedan mitten av 2000-talet, i takt med ökat välstånd, och 2013 hade mer än hälften av befolkningen tillgång till internet via ADSL,

(26 av 184 ord)

Dagspress och magasin

Tidningsläsningen är förhållandevis låg, men dagspressen som helhet har inte genomgått samma kris som i Europa och USA, främst beroende på ökat välstånd och ökad läskunnighet. Däremot har de mer seriösa morgontidningarna minskat i upplaga, främst på grund av konkurrens från

(41 av 286 ord)

Medverkande

  • Jonas Gruvö
Källangivelse
Nationalencyklopedin, Massmedier. http://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/lång/brasilien/massmedier