Det danska medielandskapet har förändrats i en allt snabbare takt sedan

(11 av 43 ord)
Vill du få tillgång till hela artikeln?

Internet och mobiltelefoni

93 % av hushållen har tillgång till internet i sina hem och mer än hälften

(14 av 95 ord)

TV och radio

Inom radio och TV svarar statsägda och reklamfria DR (tidigare Danmarks Radio) för den mest omfattande verksamheten. DR

(18 av 128 ord)

Dagspress

Danmark har 31 betalda dagliga tidningar (5–7 nummer per vecka) och en fådagarstidning (Weekendavisen, 1 nummer per vecka). Den sammanlagda upplagan var 1,1 miljoner ex. (2014).

Antalet tidningar är lågt jämfört med andra nordiska länder då Danmark under 1950-

(39 av 276 ord)

Veckopress och magasin

Den danska vecko- och magasinspressen domineras av tre förlag, Aller Media, Egmont och Bonnier Publications. Alla tre har verksamheter i övriga Norden.

Tidningsmakarna Carl Aller och Egmont H. Petersen tillhör pionjärerna i Norden när det gäller

(36 av 256 ord)

Medverkande

  • Jonas Gruvö
  • Karl Erik Gustafsson
Källangivelse
Nationalencyklopedin, Massmedier. http://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/lång/danmark/massmedier