Från det sena 1800-talets djärva scenkonstnärliga experimenterande går en oavbruten, bärkraftig regitradition via Jacques Copeau, som 1913–19 utformade ett nyansrikt ensemblespel på Théâtre du Vieux Colombier, över till hans lärjungar Louis Jouvet och Charles Dullin. I utsökta tolkningar underkastade sig Jouvet textens tyranni, medan Dullin lade tonvikten vid uttryckskraften hos den pantomimiska aktionen. Regitraditionen löper vidare till Dullins lärjunge Jean-Louis Barrault, som försökte realisera Artauds teaterteorier i en totalteater där dock pantomimens koreografiskt uttänkta rörelseschema dominerade. Räckan av nydanande regissörer fortsätter

(80 av 729 ord)
Vill du få tillgång till hela artikeln?

Medverkande

  • Per Arne Tjäder
  • Sverker R. Ek
Källangivelse
Nationalencyklopedin, 1900- och 2000-talet. http://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/lång/frankrike/drama-och-teater/1900-och-2000-talet