Dagens franska medielandskap kännetecknas av ett starkt statligt inflytande. Det har sina rötter i efterkrigstiden, när staten gick in och reglerade en industri som tappat trovärdighet på grund av sitt samarbete med den tyska ockupationsmakten.

(35 av 246 ord)
Vill du få tillgång till hela artikeln?

Internet och mobiltelefoni

Närmare 80 % av hushållen har tillgång till internet, och tillgången ökar kraftigt i takt med att allt fler kopplar upp sig via mobilt

(23 av 163 ord)

TV och radio

Experiment med TV-sändningar började redan 1931 och den första TV-kanalen (TF 1) startade 1948. Radiosändningar började 1922.

Vid andra världskrigets slut

(20 av 136 ord)

Dagspress och magasin

Den nationella dagspressen har länge befunnit sig i kris, trots stora statliga subventioner som 2014 uppgick till drygt 400 miljoner euro. Orsakerna är bl.a. dåligt utvecklad distribution och konkurrens

(29 av 207 ord)

Historik dagspress

Som Frankrikes första dagstidning räknas den 1631 etablerade Nouvelles ordinaires de divers endroits. Den konkurrerades redan efter några månader ut av La Gazette, som efter kort tid fick kungligt privilegium och under namnet La Gazette de France blev officiellt organ för utrikesdepartementet.

Frankrikes första dagliga tidning, Le Journal de Paris (grundad 1777), möttes med misstro

(55 av 388 ord)

Medverkande

  • Jonas Gruvö
  • Karl Erik Gustafsson
Källangivelse
Nationalencyklopedin, Massmedier. http://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/lång/frankrike/massmedier