Kina är världens största mediemarknad med stadigt växande konsumtion i takt med ökande välstånd. Samtidigt är

(16 av 109 ord)
Vill du få tillgång till hela artikeln?

Internet och mobiltelefoni

Med närmare 600 miljoner internetanvändare (2013) är Kina det land i världen där flest kopplar upp sig på nätet. Då många globala sajter som Google, Facebook, Wikipedia, YouTube och Twitter är förbjudna eller censurerade går kineserna till inhemska motsvarigheter. Flest antal besökare har Baidu, en webbportal med ett 60-tal olika tjänster,

(51 av 364 ord)

TV och radio

Det statliga TV-bolaget China Central Television (CCTV) grundades 1958 och sänder i ett 20-tal rikstäckande kanaler. Det är ett av världens största

(22 av 156 ord)

Dagspress och magasin

Den största dagstidningen är Cankao Xiaoxi, som ges ut av nyhetsbyrån Nya Kina och har en upplaga på ca 3 miljoner (2013). Näst störst

(24 av 167 ord)

Medverkande

  • Jonas Gruvö
Källangivelse
Nationalencyklopedin, Massmedier. http://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/lång/kina/massmedier