Det norska medielandskapet har förändrats i allt snabbare takt sedan början

(11 av 65 ord)
Vill du få tillgång till hela artikeln?

Internet och mobiltelefoni

Drygt 90 % av hushållen har tillgång till internet i sina hem, samtidigt som användningen av internet via

(17 av 120 ord)

TV och radio

Norge har ca 20 rikstäckande TV-kanaler, varav de tre största är statsägda och licensfinansierade: NRK1, 2 och 3. Den fjärde största, TV 2, är helägd sedan 2012 av danska Egmont som tidigare delade ägandet

(33 av 231 ord)

Dagstidningar

Norge ligger i världstoppen när det gäller tidningsläsning. Det finns 225 dagstidningar varav 74 är flerdagarstidningar och resten fådagarstidningar med 1–3 nummer per vecka. Den sammanlagda upplagan var cirka 2 miljoner (2016).

De första nyhetsinriktade tidningarna kom i början av 1800-talet. Morgenbladet, grundat i Kristiania 1819 och med sin storhetstid i slutet av 1800-talet, var den första dagliga. Under perioden 1860–90 startades särskilt många tidningar. Den första folkliga, prisbilliga dagstidningen blev Aftenposten, som grundades 1860 av

(76 av 537 ord)

Veckopress och magasin

Den norska vecko- och magasinspressen domineras av tre förlag. Störst är Egmont, med Norges största veckotidning Hjemmet

(17 av 116 ord)

Medverkande

  • Jonas Gruvö
  • Karl Erik Gustafsson
Källangivelse
Nationalencyklopedin, Massmedier. http://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/lång/norge/massmedier