Massmedierna i Tjeckien har genomgått stora förändringar sedan staten bildades 1993. Demokratisering och privatisering präglade den nya statens första år, medan

(21 av 148 ord)
Vill du få tillgång till hela artikeln?

Internet och mobiltelefoni

Drygt 70 % av hushållen har tillgång till internet, men tillgängligheten ökar kraftigt

(12 av 85 ord)

TV och radio

Före kommunismens fall fanns det bara ett TV-bolag, statliga Česká Televize (ČT), som började sina sändningar 1953. ČT är i dag ett licensfinansierat public service-bolag med sändningar

(27 av 188 ord)

Dagspress och magasin

Det finns ett 70-tal dagstidningar, varav sju nationella. Ca 80 % av dem ägs av tyska och schweiziska förlagshus. Störst är tabloiden Blesk, samägd av schweizisk-tyska mediehuset Ringier/Axel Springer. Den startades 1992 med tyska Bild

(34 av 236 ord)

Medverkande

  • Jonas Gruvö
Källangivelse
Nationalencyklopedin, Massmedier. http://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/lång/tjeckien/massmedier