För det antika Italien, se etrusker (Konst), romersk konst och fornkristen

(11 av 14 ord)
Vill du få tillgång till hela artikeln?

Medeltiden

Liksom i Europas övriga länder är den medeltida konsten i Italien starkt knuten till kyrkan och den kyrkliga arkitekturen. Med rötter i fornkristen konst och ständigt influerad från Bysans fick den en karaktär som i flera avseenden skiljer den från annan europeisk medeltidskonst.

Särskilt i Rom men också i övriga Italien anknyter ett stort antal muralmålningar och mosaikframställningar från tiden mellan 600-talet och 1200-talet till fornkristna och bysantinska traditioner. Det bysantinska inslaget kan vara mer eller mindre starkt framträdande, och

(80 av 918 ord)

Sengotik och renässans

Den sköna gotiken efter 1400 är kanske mest gripbar för vår tid i altarmålningar av bl.a. Gentile da Fabriano (nu i Uffizierna, Florens) snarare än i bevarade fresker. En höjdpunkt nådde den med Fra Angelicos måleri, bl.a. i San Marco-klostret i Florens, på en gång både mycket aktuellt med centralperspektiv och antika intryck i gestaltningen och koloristiskt och dekorativt i hållningen. Drag från stilen finns ännu vid sekelmitten i Benozzo Gozzolis fresker i Palazzo Medici, och den företräds av Pisanellos

(80 av 1034 ord)

Barock och nyantik

Kring 1600 förvaltades traditionen från högrenässansen i den begynnande barocken främst av bröderna Carracci i Bologna, vilka startade en utbildningsakademi i hemstaden. Annibale Carracci utförde den berömda fresksviten i galleriet i Palazzo Farnese i Rom. Realismen drevs vid samma tid mot dramatisk och suggestiv uttrycksfullhet av Caravaggio i ett ljusdunkelmåleri som fick stor betydelse även

(55 av 391 ord)

Mot 1900-talets modernism

Italien var under 1800-talet värdland för ett intensivt konstliv, men den egna konsten kom att spela en blygsam roll i samtidens internationella produktion ända fram till början av 1900-talet. Efter mitten av 1880-talet verkade skulptören Medardo Rosso med en mjukt rytmisk skulpturkonst som bl.a. påverkade Rodin och senare också futuristen Umberto Boccioni, och närmare

(54 av 382 ord)

Medverkande

  • Sven Sandström
  • Torkel Eriksson
Källangivelse
Nationalencyklopedin, Konst. http://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/lång/italien/konst