Kina har en mycket lång och stark konsttradition, vilken på grund av de geografiska betingelserna varit relativt

(17 av 117 ord)
Vill du få tillgång till hela artikeln?

Kalligrafi

Den kinesiska skriften har i över 2 000 år betraktats som en skön konst. Tecknen är uppbyggda av ett bestämt antal linjer och punkter som skrivs för hand med pensel och tusch på papper eller siden. Alla tecken är bärare av visuella upplevelser i det

(45 av 308 ord)

Måleri

Det kinesiska måleriet är ett utpräglat linjemåleri, där penseldraget (bichu), dvs. den kalligrafiska gesten, utgör kärnan. Bimo (’pensel och tusch’) får ofta representera begreppet konst. Innehållet har varit starkt förankrat i litteratur och poesi, ofta med symboliska, dubbeltydiga undertoner.

Måleriet kan enklast sammanfattas som konceptionell, kalligrafisk lyrism. ”Konceptionell” innebär att det bygger på en idé, ”kalligrafisk” att formen emanerar ur kalligrafins teknik, ”lyrism” att dess innehåll är poetiskt förankrat. Det finns i huvudsak två grundstilar. Den ena, som är detaljerad

(80 av 1213 ord)

1900- och 2000-talen

De mest inflytelserika skolorna under 1900-talet är den traditionella litteratistilen, Shanghaiskolan, Lingnanskolan i Guangzhou, den socialistiska stilen och den halvabstrakta stilen.

År 1942 höll Mao Zedong sitt berömda tal i Yan’an, i vilket han framförde en politisk syn på konstens och litteraturens roll i kampen

(45 av 315 ord)

Medverkande

  • Lars Berglund
Källangivelse
Nationalencyklopedin, Konst. http://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/lång/kina/konst