Det brittiska medielandskapet kännetecknas av ett mycket stort utbud koncentrerat till ett fåtal

(13 av 89 ord)
Vill du få tillgång till hela artikeln?

Internet och mobiltelefoni

Drygt 83 % av britterna har tillgång till internet (2014), men tillgången ökar i takt med att allt fler kopplar upp sig via mobilt bredband. Globala sajter

(27 av 179 ord)

Radio och TV

Privata radiosändningar startade 1922 och togs över 1927 av staten som gav ansvaret för public service till en självständig organisation, British

(21 av 146 ord)

Dagspress

Den brittiska dagspressen kämpar med kraftigt vikande upplagor och en krympande annonsmarknad. De tio nationella dagstidningarna har alla omfattande verksamhet på internet, men höga besökstal kompenserar inte på något sätt de förlorade intäkterna. Främst är det de tidigare så lönsamma eftertextmarknaderna som tagits över av andra nätaktörer. Samtidigt har annonspriser och intäkter från köpare rasat när upplagorna i vissa fall nästan halverats de senaste tio åren. Kvalitetstidningen The Guardian är ett exempel på detta.

The Guardian har funnits på internet

(80 av 884 ord)

Veckopress och magasin

Tidskrifter är en lika stor sektor som dagspressen med över 8 000 olika titlar anpassade för alla smaker. Störst är kundtidningarna

(21 av 137 ord)

Medverkande

  • Jonas Gruvö
Källangivelse
Nationalencyklopedin, Massmedier. http://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/lång/storbritannien/massmedier