trafikpolitik, politiska beslut och åtgärder för att bygga upp, utveckla, reglera

(11 av 46 ord)
Vill du få tillgång till hela artikeln?

Historik

Handel och förflyttning av soldater och vapen har i årtusenden krävt infrastruktur och transportmedel. Politiska beslut har fattats om vägar, hamnar och sjöleder, som

(24 av 169 ord)

Bondevägar

Väghållningsskyldigheten lades på bönderna, vilket reglerades i rikslagstiftningen under folkungatiden. Men vägbyggandet gick långsamt. Fortfarande in på 1600-talet var det svårt att ta sig fram genom Sverige med häst

(29 av 201 ord)

Ångmaskinsrevolution

Industrialiseringen och två trafiktekniska revolutioner på 1800-talet ledde till ett kraftigt uppsving för resandet och transporterna samt till en omfattande och utvecklad trafikpolitik. I början av 1800-talet byggdes de första ångfartygen för reguljär persontrafik och transporter. Det

(37 av 260 ord)

Tågrevolution

I början av 1850-talet tillsattes bl.a. en utredning om hur ett järnvägssystem i Sverige borde se ut. Efter intensiva debatter i riksdagen godkändes 1854 regeringsförslag om att staten

(28 av 193 ord)

Bilrevolution

Mer än hundra års intensiva experiment med att skapa en självgående vagn för vägbruk (se bil, Historik) gav till slut resultat, och de första bilarna med bensinmotorer tillverkades i Tyskland i slutet av 1880-talet. Likaså gick tusenåriga drömmar

(38 av 268 ord)

Nutida trafikpolitik

Riksdagens trafikpolitiska beslut 1988 innebar ett trendbrott med stora investeringar i både vägar och järnvägar samt omfattande organisatoriska förändringar för trafikverken. Trafikpolitiken visar ett

(24 av 168 ord)

Trafikpolitik och särintressen

Starka särintressen, stora företag och lobbyorganisationer, har haft stort inflytande på trafikpolitiken och de

(14 av 93 ord)

Medverkande

  • Jan Du Rietz

Litteraturanvisning

Sveriges järnvägar hundra år: SJ 1856–1956, utgiven av Kungl. Järnvägsstyrelsen ( 1956);
Om trafikpolitiken inför 1990-talet, regeringens proposition 1987/88:50; Vägar: Dåtid, nutid, framtid, utgiven av Vägverket ( 1991);
J. Ahlstrand, Från särintresse till allmänintresse: Om beslutsunderlagets centrala betydelse med exempel från Öresundsbron och Dennispaketet ( 1995).
Källangivelse
Nationalencyklopedin, trafikpolitik. http://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/lång/trafikpolitik