1. nationalekonomi

    nationalekonomi, samhällsvetenskapligt ämne som studerar hur ett samhälle använder sina resurser och vilka effekter ekonomisk-politiska åtgärder ger upphov till; studerar det ekonomiska livet i större skala.
  2. virtuell verklighet

    virtuell verklighet, VR, även virtual world, virtual environment, datorgenererad skenvärld i vilken användaren upplever sig vara och agera.

  3. kulturmöten

    kulturmöten, benämning på företeelser och processer där människor, grupper, organisationer och samhällen kommunicerar och ömsesidigt påverkar varandra över kulturgränser.

  4. informatik

    informatik, (engelska informatics; (för etymologi se information), vetenskapligt område som studerar användningen av informationsteknik och av hur sådan teknik bör utformas och tillämpas på ett ändamålsenligt sätt.

  5. Pokémon

    Pokémon, egentligen förkortning för Pocket Monsters, samlande namn på en mängd fantasifigurer, introducerade 1996 i ett spel skapat av Satoshi Tajiri (född 1965) för den japanska speldatorn Game Boy från Nintendo.

  6. tjänst

    tjänst saknar som fackterm internationellt antagen definition, men definieras i Sverige som en kedja av händelser eller aktiviteter i vilken en kund interagerar med ett tjänsteföretag i syfte att tillgodose vissa behov.
  7. interkulturell

    interkulturell avser processer där människor med olika språk och kulturer kommunicerar och interagerar med varandra.

  8. VR-glasögon

    VR-glasögon, virtual reality-glasögondatorbaserad enhet som monteras framför ögonen och möjliggör en tredimensionell upplevelse av omgivningen med bild och ljud, så kallad virtuell verklighet.

  9. spelteori

    spelteori, ekonomisk-matematisk teori som analyserar situationer i vilka två eller flera beslutsfattare interagerar.
  10. marxistisk antropologi

    marxistisk antropologi, teoretisk riktning inom kultur- och socialantropologin som hämtar sin inspiration från Marx och marxismen.