Kvinnor och mjölk |
|
Unga kvinnor dricker för lite mjölk. Det gör att de riskerar att drabbas av benskörhet senare i livet. Det visar en matvanestudie av Marie von Post-Skagegård, dietist och verksam vid institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap vid Uppsala universitet. När det gäller unga män kommer studien fram att de borde hålla igen på snabbmaten. Drygt 200 svenska ungdomar från olika socialgrupper har följts av forskare från det att ungdomarna var 15 år till 21 års ålder. Syftet var bland annat att studera hur deras matvanor förändrades när de tog steget in i vuxenlivet. Resultaten visar att de äter både bättre och sämre som vuxna. Till det positiva hör att de oftare lägger grönsaker på tallriken. Men en uppenbar hälsorisk för de unga kvinnorna är att de inte längre får i sig tillräckligt med kalcium, som finns i mjölk och ost. När flickorna var 15 drack de sex deciliter mjölk per dag, när de var 21 bara hälften så mycket. Pojkarnas mjölkintag minskade från hela nio till fem deciliter per dag. Det rekommenderade kalciumintaget för unga män och kvinnor är motsvarande sju och en halv deciliter mjölk eller sju och en halv ostskivor per dag. Detta är särskilt viktigt för kvinnor att följa. Marie von Post-Skagegård tror att rädslan att bli fet spelar in när kvinnorna väljer bort mjölkprodukter. Fetmarädslan tycks inte finnas hos de unga männen, som äter mindre frukt och väljer pizza och hamburgare oftare som vuxna. När de var 15 år åt de unga männen snabbmat i snitt en gång i månaden, som 21-åringar tre gånger i månaden. (Artikeln publicerad 2002-10-16) |