Nyttan med medelhavsmat

Namnlöst dokument

Nyttan med medelhavsmat

En traditionell medelhavskost har tidigare kopplats till god hjärthälsa liksom skydd mot vissa cancersjukdomar och reumatism. Nu visar en stor amerikansk studie att en strikt medelhavsdiet även kan minska risken för Alzheimers sjukdom med upp till 40 procent.

Studien, publicerad i aprilnumret 2006 av Annals of Neurology, visar att forskare vid Columbiauniversitetet i USA funnit ett statistiskt säkerställt samband mellan medelhavsdieten och risken för att insjukna i Alzheimers sjukdom.

Forskarna följde under fyra år 2 258 äldre New York-bor som vid studiens början inte visade några tecken på demens. Under studiens gång insjuknade 262 av dem i Alzheimers sjukdom. De äldre fick noggrant redogöra för sin kost och genomgick upprepade undersökningar. Dessutom kartlades deras livsstil och medicinska historia i detalj.

De i försöksgruppen som bäst följde en medelhavsdiet minskade risken att drabbas av Alzheimers sjukdom med hela 40 procent. Den tredjedel som följde dieten medelbra minskade sin risk med 15 till 21 procent jämfört med dem som var minst noggranna med att följa den. Den kopplingen kvarstod även då forskarna tog hänsyn till ålder, kön, kulturell bakgrund, rökning och vikt.

Med medelhavsdiet åsyftas i New York-studien den mat som man åt på Kreta och delar av södra Italien fram till början på 1960-talet. Den kännetecknas av att den är rik på spannmål med fullkorn, fibrer, baljväxter, frukt, nötter och frön. I basen på kostpyramiden ingick vegetabilier i stället för mejeriprodukter. Man använde även mycket olivolja med enkelomättat fett, E-vitamin och mängder med antioxidanter. Ett dagligt intag av mejeriprodukter ingick också, främst i form av yoghurt och ost. Köttintaget bestod huvudsakligen av fågel och fisk några gånger i veckan. Rött kött konsumerades endast vid festliga tillfällen.

Näringsmässigt står fettsyror och antioxidanter i fokus för 1960-talsvarianten av medelhavskosten. Den är vidare rik på betakaroten, C-vitamin, E-vitamin och viktiga mineral samt polyfenol, en grupp ämnen som bland annat ingår i rödvin och olivolja.

Extern länk: Läs hela artikeln här

(Artikeln publicerad 2006-05-03)

Nyttan med medelhavsmat
http://www.ne.se/rep/nyttan-med-medelhavsmat
Nationalencyklopedin, 2012-05-27 Kopiera källangivelse

Relaterade artiklar

Nationalencyklopedin