Grundskola, Digitala läromedel för grundskolan 7–9
Programmering (kommer ht 19)

Att hantera datoriserade system och använda programmering för att analysera data och samband blir allt viktigare i vårt dagliga liv. Här får eleverna lära sig grunderna i programmering, från logiskt tänkande via visuella språk och programkod, till att skapa egna spel och styra den elektronik som finns i alla apparater.

Programmering på nytt sätt

En väl genomtänkt röd tråd genomsyrar läromedlet, från BlueBot och Scratch i lågstadiet till micro:bit och Python i högstadiet. Med onlineverktyg för block- och kodprogrammering lär sig eleverna att styra inte bara figurer på skärmen utan även robotar, lampor och motorer i verkligheten. Praktiska övningar och aktiviteter finns i både analog och digital form. Med ett omfattande lärarstöd, övningar i tilltagande svårighetsgrad och externa resurser för ytterligare kunskapsinhämtning vänder sig kursen till alla, oavsett förkunskaper.

Kursdelar

Programmeringens logik, Programmera i datorn och Styra med programmering.

Prova gratisBeställ läromedel

Läromedlet innehåller 

  • Grundläggande programmering från förskole- till högstadienivå
  • Logikträning med rörelser, instruktionskort, robotar och simulatorer
  • Programmering i teknik och matematik med onlineverktyg
  • Block- och kodprogrammering från datorskärm till elektronik
  • Stegvisa programmeringsexempel och nedladdningsbara program
  • Bilder och filmer
  • Extramaterial, länkar och externa resurser
  • Övningar och lärarledda elevaktiviteter
  • Övningsblad för praktisk klassrumsundervisning
  • Läroplansanknytning