NE Nationalencyklopedin AB

En nypa socker piggar upp språkundervisningen

/info/skola/en-nypa-socker-piggar-upp-spr%c3%a5kundervisningen/
Postat:

Många språklärare har under sin utbildning läst språkhistoria på universitetet och tyckt att det varit en spännande del av språkstudierna, men sedan inte haft någon naturlig väg att föra denna kunskap vidare i själva språkundervisningen. Man kanske inte har övervägt möjligheten eller tror att detta blir för avancerat i grundskolan och på gymnasiet. Professor Ingmar … Fortsätt läsa "En nypa socker piggar upp språkundervisningen"

NE Nationalencyklopedin AB

Pedagogik – tre röster om hur vi lär oss

/info/skola/pedagogik-tre-r%c3%b6ster-om-hur-vi-l%c3%a4r-oss/
Postat:

Peter Habbe är lärare i sociologi och samhällskunskap på gymnasieskolan YBC, Young Business Creatives, i Nacka. För honom finns det fyra delar som är centrala när det gäller hur människor lär sig och hur en skola kan systematisera och bygga undervisning utifrån detta. Först och främst lär vi utifrån sammanhang. Sammanhanget gör detaljerna begripliga Varje … Fortsätt läsa "Pedagogik – tre röster om hur vi lär oss"