Så blir din digitala källkritik bättre

/info/skola/sa-blir-din-digitala-kallkritik-battre/
Postat:

I höstas kom Skolinspektionen med en rapport som visade att lärare behöver bli bättre på att lära ut digital källkritik. Det var därför symtomatiskt att en studie vid Göteborgs universitet några månader senare visade att även gymnasieelever i många fall har problem med den digitala källkritiken. För om inte lärarna är bra, hur ska vi … Fortsätt läsa "Så blir din digitala källkritik bättre"

Helheten avgjorde när de valde digitala läromedel

/info/skola/helheten-avgjorde-digitala-laromedel/
Postat:

När Växjö kommuns södra område skulle upphandla nya läromedel var förhoppningen att hitta en gemensam digital lösning för alla skolor oavsett nivå. Uppdraget gick till Martin Wikman, som är NO- och tekniklärare på Ingelstad skola i Växjö samt IT-administratör i Växjö södra område. − Jag utvärderade flera läromedel parallellt, säger Martin Wikman. Planen var att … Fortsätt läsa "Helheten avgjorde när de valde digitala läromedel"

Digitala läromedel ger mer tid till eleverna

/info/skola/digitala-laromedel-ger-mer-tid-till-eleverna/
Postat:

Med jämna mellanrum höjs röster för att ge lärarna mer tid att möta varje elev i sin lärsituation. Många har redan upptäckt att digitala läromedel gör just detta. I alla steg av lärarens arbete hjälper digitala läromedel till att spara tid, och adderar samtidigt nya pedagogiska möjligheter i lärandet. − All tid som frigörs innebär … Fortsätt läsa "Digitala läromedel ger mer tid till eleverna"

En nypa socker piggar upp språkundervisningen

/info/skola/en-nypa-socker-piggar-upp-spr%c3%a5kundervisningen/
Postat:

Många språklärare har under sin utbildning läst språkhistoria på universitetet och tyckt att det varit en spännande del av språkstudierna, men sedan inte haft någon naturlig väg att föra denna kunskap vidare i själva språkundervisningen. Man kanske inte har övervägt möjligheten eller tror att detta blir för avancerat i grundskolan och på gymnasiet. Professor Ingmar … Fortsätt läsa "En nypa socker piggar upp språkundervisningen"

Pedagogik – tre röster om hur vi lär oss

/info/skola/pedagogik-tre-r%c3%b6ster-om-hur-vi-l%c3%a4r-oss/
Postat:

Peter Habbe är lärare i sociologi och samhällskunskap på gymnasieskolan YBC, Young Business Creatives, i Nacka. För honom finns det fyra delar som är centrala när det gäller hur människor lär sig och hur en skola kan systematisera och bygga undervisning utifrån detta. Först och främst lär vi utifrån sammanhang. Sammanhanget gör detaljerna begripliga Varje … Fortsätt läsa "Pedagogik – tre röster om hur vi lär oss"