NE Nationalencyklopedin AB

En nypa socker piggar upp språkundervisningen

/info/skola/en-nypa-socker-piggar-upp-spr%c3%a5kundervisningen/
Postat:

Många språklärare har under sin utbildning läst språkhistoria på universitetet och tyckt att det varit en spännande del av språkstudierna, men sedan inte haft någon naturlig väg att föra denna kunskap vidare i själva språkundervisningen. Man kanske inte har övervägt möjligheten eller tror att detta blir för avancerat i grundskolan och på gymnasiet. Professor Ingmar … Fortsätt läsa "En nypa socker piggar upp språkundervisningen"

NE Nationalencyklopedin AB

Språkundervisning 2.0

/info/skola/spr%c3%a5kundervisning-2-0/
Postat:

Anna Nyman kan luta sig mot en lång och bred tidigare erfarenhet som undervisande i franska, engelska och svenska på både gymnasie- och grundskolenivå och från många olika typer av skolmiljöer. Hon är dessutom utbildad tolk och har tidigare, parallellt med undervisningen, arbetat med att utveckla läromedel till Utbildningsradion och Institut Français i Sverige. – … Fortsätt läsa "Språkundervisning 2.0"

NE Nationalencyklopedin AB

Digitala läromedel i engelska öppnar nya dörrar

/info/skola/digitala-l%c3%a4romedel-i-engelska-%c3%b6ppnar-nya-d%c3%b6rrar/
Postat:

– Språkkunskaper är en färskvara. Både individen, skolan och läromedelsförlagen i Sverige har ett ansvar för att ge eleverna möjligheter att konstant öva sig i läsförståelse och djupläsningsförmåga, menar Anna Nyman. Det är något hon har tagit vara på i utformandet av de nya digitala läromedlen i engelska. Med digitala läromedel i språk får eleverna … Fortsätt läsa "Digitala läromedel i engelska öppnar nya dörrar"