
Grundskola, Digitala läromedel för grundskolan 7–9Programmering
Att hantera datoriserade system och använda programmering för att analysera data och samband blir allt viktigare i vårt dagliga liv. Här får eleverna lära sig grunderna i programmering, från logiskt tänkande via visuella språk och programkod, till att skapa egna spel och styra den elektronik som finns i alla apparater.
Programmering på nytt sätt
En väl genomtänkt röd tråd genomsyrar läromedlet, från BlueBot och Scratch i lågstadiet till micro:bit och Python i högstadiet. Med onlineverktyg för block- och kodprogrammering lär sig eleverna att styra inte bara figurer på skärmen utan även robotar, lampor och motorer i verkligheten. Praktiska övningar och aktiviteter finns i både analog och digital form. Med ett omfattande lärarstöd, övningar i tilltagande svårighetsgrad och externa resurser för ytterligare kunskapsinhämtning vänder sig kursen till alla, oavsett förkunskaper.
Kursdelar
Programmeringens logik, Programmera i datorn och Styra med programmering.
Läromedlet innehåller
- Grundläggande programmering från förskole- till högstadienivå
- Logikträning med rörelser, instruktionskort, robotar och simulatorer
- Programmering i teknik och matematik med onlineverktyg
- Block- och kodprogrammering från datorskärm till elektronik
- Stegvisa programmeringsexempel och nedladdningsbara program
- Bilder och filmer
- Extramaterial, länkar och externa resurser
- Övningar och lärarledda elevaktiviteter
- Övningsblad för praktisk klassrumsundervisning
- Läroplansanknytning