fbpx

I skolans värld

Nya läromedel, samma arbetssätt

Att börja använda digitala läromedel innebär inte att du måste förändra ditt arbetssätt. Något som varit en framgångsfaktor när SO-laget på Eriksbergsskolan gick över till läromedel från NE.

Skolstarten har precis dragit igång på Eriksbergsskolan i Uppsala. Som vanligt är det veckor fyllda med förväntansfulla sjundeklassare blandat med äldre elever som inte helt ställt om sommarhjärnan.

Enkel kom igång-process

David Indremo är lärare i svenska och SO samt förstelärare med IKT-ansvar på skolan. För hans kollegor i SO-laget är det andra terminen de använder läromedel från NE efter att ha testat sig runt lite tidigare.
– Det vi har gillat mest med NE är enkelheten i att komma igång, säger David Indremo, och att vi inte blivit styrda av läromedlet. Och eftersom Uppsala kommun redan hade licensavtal med NE sen tidigare hade alla sina elevlistor och inlogg, vilket sänkte tröskeln ytterligare.

Inga större förändringar i arbetssätt

Att gå över till NE:s digitala läromedel har inte inneburit ett ändrat arbetssätt. Något som enligt David gjort att även lärare som varit mindre digitala enkelt kunnat vara med på tåget.
– Om jag eller någon av mina kollegor haft ett upplägg som vi vet funkar och som eleverna gillar då har vi kunnat fortsätta med det, men med NE i stället för de läromedel vi använt tidigare. Det har varit enkelt att skräddarsy användandet efter behov.

Tydliga fördelar vid distansundervisning

Under coronapandemin har kravet ökat på att kunna erbjuda distansundervisning för de elever som inte kunnat vara i skolan. Även på Eriksbergsskolan, som fortsatt som vanligt under pandemin, har frånvaron varit högre.
– Det är här jag ser den tydligaste skillnaden, enkelheten i att jobba på distans. Eftersom du har tillgång överallt är en glömd bok inte längre ett problem. För oss som använder Microsoft Teams har det funkat väldigt bra att man så enkelt kan dela uppgifter och länka till material.

Vad tycker eleverna?
– Det som många tycker är bra är enkelheten att kunna fördjupa sig utan att behöva leta själva. Elever arbetar ju olika fort och att det finns så mycket extramaterial, filmer och fördjupningsmaterial i anslutning till läromedlen har varit uppskattat.

Tips till andra lärare

När vi frågar om tips till andra lärare som står inför en övergång till digitala läromedel återkommer David Indremo till att skillnaden faktiskt inte är så stor.
– Att man inte behöver vara rädd för att det ska vara så stor skillnad. Du kan ha samma upplägg som tidigare och det är dessutom mer lättillgängligt för eleverna.