Emma Nielsen skräddarsyr undervisningen med NE
NO-läraren Emma Nielsen har verkligen hittat sitt sätt att jobba! Hon använder digitala läromedel för att skapa en undervisning som är både anpassad och effektiv.
Emma undervisar årskurs 7–9 i matte, NO och teknik på Laröds skola, som ligger betygsmässigt högt i Helsingborgs kommun. Hon tycker särskilt om flexibiliteten som de digitala läromedlen från NE erbjuder och skapar ofta egna kurser.
– Jag gillar ju det här med att göra kurser. Det underlättar att ha det färdigt där. Det är så enkelt att plocka moment från olika kapitel. Sen är det ju en fördel att man kan komma åt det var man än är. Och det är lätt att planera även om man är hemma eftersom det ligger digitalt, säger Emma.
Även om eleverna har delade åsikter om att läsa på skärm eller i böcker ser Emma stora fördelar med att ha allt samlat.
– Eleverna behöver till exempel inte bläddra och leta, menar hon.
Ökad förståelse och mer engagemang
För att tillgängliggöra undervisningen och möta elever med olika behov använder Emma NE:s inbyggda stödfunktioner. Eleverna kan själva välja de verktyg som passar dem bäst.
– Vi använder de lättlästa texterna mycket, och jag har ju även elever med dyslexi som hellre lyssnar, förklarar Emma. Många elever uppskattar det digitala formatet med verktyg som läslinjal och översättning.
“Jag gillar ju det här med att göra kurser. Det underlättar att ha det färdigt där. Det är så enkelt att plocka moment från olika kapitel.”
Begreppsförståelse är något Emma jobbar flitigt med i klassrummet. För att träna ämnesspecifika ord och begrepp, som ligger i en flik i början av varje avsnitt, gör hon ofta quiz i externa verktyg som Kahoot. Det är ofta ett uppskattat inslag som bidrar till en mer engagerande undervisning.
Längst ner till höger på varje sida finns hjälprutan.
Snabb respons
En annan sak Emma uppskattar är den snabba supporten från NE.
– Den lilla hjälprutan fungerar riktigt bra. Om jag hittar fel eller har förslag på förbättringar får jag snabbt respons. Det känns tryggt att veta att det jag påpekar faktiskt leder till förbättringar.