Varför ska vi arbeta digitalt?

/info/aktuellt/skola/varfor-ska-vi-arbeta-digitalt/
Postat:

Martin Bieber utsågs 2019 till Ung skolledare och är biträdande rektor på Stenkulaskolan. Där har man arbetat digitalt under en längre period och sedan något år med digitala läromedel från NE. Förenkla, transformera och lära Stenkulaskolan har valt ett koncept runt sin digitalisering som innebär att skolan ska förenkla, transformera och lära. Det innebär att … Fortsätt läsa "Varför ska vi arbeta digitalt?"

Nya läromedel, samma arbetssätt

/info/aktuellt/skola/nya-laromedel-samma-arbetssatt/
Postat:

Skolstarten har precis dragit igång på Eriksbergsskolan i Uppsala. Som vanligt är det veckor fyllda med förväntansfulla sjundeklassare blandat med äldre elever som inte helt ställt om sommarhjärnan. Enkel kom igång-process David Indremo är lärare i svenska och SO samt förstelärare med IKT-ansvar på skolan. För hans kollegor i SO-laget är det andra terminen de … Fortsätt läsa "Nya läromedel, samma arbetssätt"

Därför ska eleverna röra på sig mer

/info/aktuellt/ne-nyheter/darfor-ska-eleverna-rora-pa-sig-mer/
Postat:

Martin Lundblad är före detta forskare med nästan 20 års erfarenhet av neurobiologisk forskning som nu sadlat om till NO-lärare. Dessutom är han författare till stora delar av läromedlet Idrott och hälsa. Han ser massvis med vinster om skolan kunde bidra mer till att på ett naturligt sätt implementera fysisk aktivitet vid fler tillfällen än … Fortsätt läsa "Därför ska eleverna röra på sig mer"

Nationalekonomi ökar förståelsen för omvärlden

/info/aktuellt/skola/forsta-omvarlden-med-nationalekonomi/
Postat:

– Enbart lite förståelse för nationalekonomi hjälper en att förstå dessa saker oerhört mycket bättre. Det säger Andreas Bergh, docent i nationalekonomi och författare bland annat till ekonomiavsnitten i NE:s nya läromedel Samhällskunskap 2 och 3. – Fast jag brukar säga att jag är välfärdsforskare – många tycker att det låter så tråkig när man … Fortsätt läsa "Nationalekonomi ökar förståelsen för omvärlden"

Stora förbättringar och förändringar i Matematik 4, 5 och 6

/info/aktuellt/skola/stora-forbattringar-och-forandringar-i-matematik-4-5-och-6/
Postat:

Stora förbättringar möter den som använder något av våra matematikläromedel. Jesper Sörensson är läromedelsutvecklare på NE och har under året lett utvecklingsarbetet i samtliga matematikläromedel. – Poängen med de här uppdateringarna är att göra läromedlet helt anpassat för klassrumssituationen. Du kommer inte längre att behöva någon kompletterande pappersbok. Komplett lärarstöd – Vi har utvecklat det … Fortsätt läsa "Stora förbättringar och förändringar i Matematik 4, 5 och 6"

4 tips till din lektionsplanering

/info/aktuellt/skola/lektionsplanering-4-tips/
Postat:

Tony Martelius Ågren är SO-lärare i årskurs 4–9 med drygt 15 års erfarenhet. Han vet hur fundamental planeringen är. Och vilken utmaning det kan vara att få ihop allt. – Jag försöker att inte tänka på lektionsplanering i ordets egentliga bemärkelse. Det blir ändå sällan som man tänkt sig och man hinner aldrig med allt … Fortsätt läsa "4 tips till din lektionsplanering"

Nytänk bakom digitalt läromedel i bild

/info/aktuellt/skola/digitalt-laromedel-i-bild/
Postat:

Bild 7–9 är det tredje praktisk-estetiska läromedlet som NE lanserar höstterminen 2019 (tillsammans med Idrott och hälsa och Hem- och konsumentkunskap). Gemensamt för alla tre är att utbudet av digitala läromedel i dessa ämnen lyst med sin frånvaro. – Behovet av ett digitalt, anpassningsbart läromedel som ger de visuella uttrycken utrymme och ger eleverna möjlighet … Fortsätt läsa "Nytänk bakom digitalt läromedel i bild"

Synen på läromedel måste förändras

/info/aktuellt/skola/forlegad-syn-pa-laromedel/
Postat:

Vilken roll kommer nästa generations digitala läromedel ha för en mer jämlik skola? Stor, om du frågar NE:s VD Fredrik Bengtsson. – Att en skolbok skulle passa alla elever har aldrig funkat. Nästa generations digitala läromedel kommer att vara en viktig pusselbit för en mer jämlik skola. Alla elever måste få förutsättningar att lära sig … Fortsätt läsa "Synen på läromedel måste förändras"

Så blir din digitala källkritik bättre

/info/aktuellt/skola/battre-digital-kallkritik/
Postat:

I höstas kom Skolinspektionen med en rapport som visade att lärare behöver bli bättre på att lära ut digital källkritik. Det var därför symtomatiskt att en studie vid Göteborgs universitet några månader senare visade att även gymnasieelever i många fall har problem med den digitala källkritiken. För om inte lärarna är bra, hur ska vi … Fortsätt läsa "Så blir din digitala källkritik bättre"