Ämnesövergripande undervisning gav mer tid över och bättre resultat

/info/aktuellt/skola/amnesovergripande-undervisning/
Postat:

En dag för ungefär tre år sedan satt Kristina Bergsten och Kristoffer Petersson Karlberg och suckade ikapp i lärarrummet på Munkagårdsgymnasiet i Tvååker utanför Varberg. Som ansvariga för kurser i naturkunskap och samhällskunskap hade de svårt att få tiden att räcka till. – Vi tyckte båda två att det var svårt att hinna med det … Fortsätt läsa "Ämnesövergripande undervisning gav mer tid över och bättre resultat"

"Världen blir mindre utan digitala läromedel"

/info/aktuellt/skola/varlden-blir-mindre-utan-digitala-laromedel/
Postat:

Jonatan Tensetti är engelsk- och svensklärare samt IKT-pedagog på Vittraskolan i Malmö. För honom är digitalisering en fråga som inte bara handlar om pedagogiska möjligheter. Det handlar också om att på bästa sätt förbereda eleverna för framtiden. Tidig digital undervisning Redan som 6-åring stiftade Jonatan sin första bekantskap med digital undervisning. Trelleborg hade på 90-talet … Fortsätt läsa ""Världen blir mindre utan digitala läromedel""

Varför ska vi arbeta digitalt?

/info/aktuellt/skola/varfor-ska-vi-arbeta-digitalt/
Postat:

  Martin Bieber utsågs 2019 till Ung skolledare och är biträdande rektor på Stenkulaskolan. Där har man arbetat digitalt under en längre period och sedan något år med digitala läromedel från NE. Förenkla, transformera och lära Stenkulaskolan har valt ett koncept runt sin digitalisering som innebär att skolan ska förenkla, transformera och lära. Det innebär … Fortsätt läsa "Varför ska vi arbeta digitalt?"

Nya läromedel, samma arbetssätt

/info/aktuellt/skola/nya-laromedel-samma-arbetssatt/
Postat:

Skolstarten har precis dragit igång på Eriksbergsskolan i Uppsala. Som vanligt är det veckor fyllda med förväntansfulla sjundeklassare blandat med äldre elever som inte helt ställt om sommarhjärnan. Enkel kom igång-process David Indremo är lärare i svenska och SO samt förstelärare med IKT-ansvar på skolan. För hans kollegor i SO-laget är det andra terminen de … Fortsätt läsa "Nya läromedel, samma arbetssätt"

Därför ska eleverna röra på sig mer

/info/aktuellt/ne-nyheter/darfor-ska-eleverna-rora-pa-sig-mer/
Postat:

Martin Lundblad är före detta forskare med nästan 20 års erfarenhet av neurobiologisk forskning som nu sadlat om till NO-lärare. Dessutom är han författare till stora delar av läromedlet Idrott och hälsa. Han ser massvis med vinster om skolan kunde bidra mer till att på ett naturligt sätt implementera fysisk aktivitet vid fler tillfällen än … Fortsätt läsa "Därför ska eleverna röra på sig mer"

Nationalekonomi ökar förståelsen för omvärlden

/info/aktuellt/skola/forsta-omvarlden-med-nationalekonomi/
Postat:

– Enbart lite förståelse för nationalekonomi hjälper en att förstå dessa saker oerhört mycket bättre. Det säger Andreas Bergh, docent i nationalekonomi och författare bland annat till ekonomiavsnitten i NE:s läromedel Samhällskunskap 2 och 3. – Fast jag brukar säga att jag är välfärdsforskare – många tycker att det låter så tråkig när man säger … Fortsätt läsa "Nationalekonomi ökar förståelsen för omvärlden"

Stora förbättringar och förändringar i Matematik 4, 5 och 6

/info/aktuellt/skola/stora-forbattringar-och-forandringar-i-matematik-4-5-och-6/
Postat:

Stora förbättringar möter den som använder något av våra matematikläromedel. Jesper Sörensson är läromedelsutvecklare på NE och har under året lett utvecklingsarbetet i samtliga matematikläromedel. – Poängen med de här uppdateringarna är att göra läromedlet helt anpassat för klassrumssituationen. Du kommer inte längre att behöva någon kompletterande pappersbok. Komplett lärarstöd – Vi har utvecklat det … Fortsätt läsa "Stora förbättringar och förändringar i Matematik 4, 5 och 6"

4 tips till din lektionsplanering

/info/aktuellt/skola/lektionsplanering-4-tips/
Postat:

Tony Martelius Ågren är SO-lärare i årskurs 4–9 med drygt 15 års erfarenhet. Han vet hur fundamental planeringen är. Och vilken utmaning det kan vara att få ihop allt. – Jag försöker att inte tänka på lektionsplanering i ordets egentliga bemärkelse. Det blir ändå sällan som man tänkt sig och man hinner aldrig med allt … Fortsätt läsa "4 tips till din lektionsplanering"

Tydlig vision bakom programmering för klassrummet

/info/aktuellt/skola/tydlig-vision-programmering/
Postat:

Det har knappast undgått någon att programmering nu ingår i läroplanen. Men även om intresset är stort är kunskapsnivåerna varierande hos lärarna. Många känner sig också osäkra på hur de ska undervisa i programmering rent praktiskt. Johan Warell är redaktör för läromedlet och den som lett utvecklingsarbetet. Här berättar han och Jesper Sörensson, läromedelsutvecklare på … Fortsätt läsa "Tydlig vision bakom programmering för klassrummet"