NE Nationalencyklopedin AB

Forskning ifrågasätter filterbubblorna

/info/skola/forskning-ifr%c3%a5gas%c3%a4tter-filterbubblorna/
Postat:

Teorin om filterbubblor utgår både från idén att vårt eget aktiva sökande efter information skulle resultera i ett snävt urval som bara bekräftar det vi redan tycker - och att uppfattningen att plattformarnas algoritmer bara visar oss sådant innehåll som är i linje med vår världsbild, baserad på vår tidigare nätaktivitet. "Jag har inte sett … Fortsätt läsa "Forskning ifrågasätter filterbubblorna"

NE Nationalencyklopedin AB

Demokrati och källkritik i en digital tid

/info/skola/demokrati-och-k%c3%a4llkritik-i-en-digital-tid/
Postat:

"De stora utmaningarna med digitaliseringen är inte att förstå vad den är utan vad den innebär. Vi pratar mycket om att lära oss ny teknik och om hur den hjälper oss att effektivisera, både i arbetslivet och i skolan. Detta vet vi i dag rätt mycket om. Utmaningarna är att kunna se och förstå effekterna … Fortsätt läsa "Demokrati och källkritik i en digital tid"

NE Nationalencyklopedin AB

Källkritik och sociala medier – experimentet Nyhetsvärderaren

/info/skola/k%c3%a4llkritik-och-sociala-medier-experimentet-nyhetsv%c3%a4rderaren/
Postat:

Thomas Nygren, forskare inom källkritik vid Uppsala universitet, är den som driver experimentet. Hans forskarteam ställer frågan: Hur trovärdiga är ungdomars nyhetsflöden? För att svara på detta har de utvecklat ett digitalt verktyg – Nyhetsvärderaren. I experimentet samarbetar forskare, lärare och elever för att tillsammans undersöka vilka nyheter som rör sig i högstadie- och gymnasieelevers … Fortsätt läsa "Källkritik och sociala medier – experimentet Nyhetsvärderaren"

NE Nationalencyklopedin AB

Digitala läromedel ökar kraven på källkritik

/info/skola/digitala-l%c3%a4romedel-%c3%b6kar-kraven-p%c3%a5-k%c3%a4llkritik/
Postat:

Nationalencyklopedins läromedelsutvecklare arbetar just nu med att komplettera de digitala läromedlen i samhällskunskap för gymnasiet med ett tillägg om data och statistik. Dagens digitala informationsutbud ställer nämligen så höga krav på källkritiskt tänkande hos eleverna att man anser att det behövs en egen del om statistisk tolkning och medieanalys i det grundläggande undervisningsmaterialet. Det är … Fortsätt läsa "Digitala läromedel ökar kraven på källkritik"

NE Nationalencyklopedin AB

Har du koll på källan?

/info/skola/har-du-koll-p%c3%a5-k%c3%a4llan/
Postat:

Problemet med fejkade nyheter som delas i sociala medier blir allt större, och på Facebook delades falska nyheter om amerikanska presidentvalet mer än nyheter från etablerade medier, enligt en undersökning från mediesajten Buzzfeed News. Facebooks grundare Mark Zuckerberg är medveten om problemet och föreslog i helgen ett antal åtgärder för att stoppa spridandet av desinformation. … Fortsätt läsa "Har du koll på källan?"